Dezembro 2020 vol. 8 num. 5 - Colóquio Internacional de Design 2020

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A Marca Rainbow Flag-LGBTQIA+ no DesignGráfico-Publicitário

In this article, two graphic advertisements are presented and discussed, with products fromthe Absolut and Havaianas brands associated with the aesthetic-symbolic communication of theLGBTQIA + movement. The aim of this article is to highlight how Graphic Design projects organizeand express meanings attributed to institutional and commercial products and brands. In thedescription of the socio-cultural context, the traditional and influential role of Design in cultural andsocio-political transformations is also considered. The content presented here results from thequalitative research, which was carried out with exploratory, bibliographic steps. Concepts ofSemiotics and Emotional Design were selected and applied when reading the ads.

Araújo, Mariana Gomes Lúcio de ; Sousa, Richard Perassi Luiz de ;

Artigo completo:

Neste artigo são apresentados e discutidos dois anúncios gráfico-publicitários, com produtos dasmarcas Absolut e Havaianas associados à comunicação estético-simbólica do movimento LGBTQIA+.O objetivo é destacar como os projetos de Design Gráfico organizam e expressam sentidos esignificados atribuídos a produtos e marcas institucionais e comerciais. Na descrição do contextosociocultural também é considerada a tradicional e influente atuação de Design nas transformaçõesculturais e sociopolíticas. O conteúdo aqui apresentado resulta da pesquisa qualitativa, que foirealizada com etapas exploratória e bibliográfica. Conceitos de Semiótica e Design Emocional foramselecionados e aplicados na leitura dos anúncios.

Artigo completo:

In this article, two graphic advertisements are presented and discussed, with products fromthe Absolut and Havaianas brands associated with the aesthetic-symbolic communication of theLGBTQIA + movement. The aim of this article is to highlight how Graphic Design projects organizeand express meanings attributed to institutional and commercial products and brands. In thedescription of the socio-cultural context, the traditional and influential role of Design in cultural andsocio-political transformations is also considered. The content presented here results from thequalitative research, which was carried out with exploratory, bibliographic steps. Concepts ofSemiotics and Emotional Design were selected and applied when reading the ads.

Palavras-chave: Comunicação de Marcas; Movimento Identitário; Interação Simbólica.,

Palavras-chave: Brand Communication; Identity Movement; Symbolic Interaction.,

DOI: 10.5151/cid2020-10

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Como citar:

Araújo, Mariana Gomes Lúcio de; Sousa, Richard Perassi Luiz de; "A Marca Rainbow Flag-LGBTQIA+ no DesignGráfico-Publicitário", p. 120-131 . In: Anais do Colóquio Internacional de Design 2020. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/cid2020-10

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