Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Análise de Requisitos e Modelagem de HW/SW para um Sistema SOFC com base em Etanol

Requirement Analysis and HW/SW Modelling for an Ethanol-based SOFC System

SLOVINSKI, V. ; GRACIOLI, G. ; SPENGLER, A.W. ; CAMARGO, RAFAEL ; BEATHALTER, E. ;

Artigo:

A crescente procura por descarbonização no setor dos transportes exige inovação nos powertrains atuais, incluindo novas estratégias de propulsão. O bioetanol é um combustível alternativo bem conhecido, uma vez que seu ciclo de carbono é aproximadamente neutro. Entretanto, a sua utilização em motores de combustão interna ainda diminui a eficiência térmica do veículo. A utilização de Células a Combustível de Óxido Sólido (SOFC) integrada com um reformador de etanol é um caminho promissor para novos e eficientes powertrains. A fim de alcançar máxima conversão e seletividade do etanol para o hidrogênio, é fundamental o desenvolvimento de um sistema autônomo para realizar todo o processo. Portanto, é necessária a integração de Hardware e Software para sensoriar, atuar e controlar o sistema. Neste artigo, são apresentados os requisitos funcionais e não funcionais, especificações de hardware, e modelagem de software para um reformador com base em etanol, seguindo um diagrama mecânico bem definido, uma vez que a complexidade dos processos de hidrogênio e a documentação disponível são fatores limitantes. O trabalho está sendo realizado em um consórcio entre a Universidade Federal de Santa Catarina, BMW, e AVL no programa Rota 2030.

Artigo:

The increasing demand for decarbonization in the transportation sector calls for innovation in the current powertrains, including new propulsion strategies. Bioethanol is a well-known alternative fuel, since its carbon cycle is approximately neutral. However, its use in internal combustion engines still decreases the vehicle's thermal efficiency. The use of fuel cells such as Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) integrated with an ethanol reformer is a promising path for new and efficient powertrains. In order to achieve the maximum ethanol conversion and selectivity towards hydrogen, it is fundamental to develop an autonomous system to perform the whole process. Thus, Hardware and Software integration to sense, control, and actuate the system is required. This paper presents the functional and nonfunctional requirements, hardware specification, and software modeling for an ethanol-based reformer, following a well-defined mechanical diagram, as the hydrogen processes complexity and available documentation are limiting factors. The work is being carried out within a consortium with the Federal University of Santa Catarina, BMW, and AVL in the Rota 2030 program.

Palavras-chave: -,

Palavras-chave: -,

DOI: 10.5151/simea2022-PAP34

Referências bibliográficas
  • [1] BALAT, Mustafa. Potential importance of hydrogen as a future solution to environmental and transportation problems. International Journal of Hydrogen Energy, v. 33, n. 15, p. 4013-4029, 2008.
  • [2] Hirsch, R L, Bezdek, Roger, and Wendling, Robert. Peaking of world oil production: Impacts, mitigation, & risk management. United States: N. p., 2005.
  • [3] GOEBEL, S. G. et al. Fast starting fuel processor for automotive fuel cell systems. International journal of hydrogen energy, v. 30, n. 9, p. 953-962, 2005.
  • [4] MARTIN, Stefan; WÖRNER, Antje. On-board reforming of biodiesel and bioethanol for high temperature PEM fuel cells: Comparison of autothermal reforming and steam reforming. Journal of Power Sources, v. 196, n. 6, p. 3163-3171, 2011.
  • [5] HOU, Tengfei et al. Hydrogen production from ethanol reforming: catalysts and reaction mechanism. Renewable and Sustainable Energy Reviews, v. 44, p. 132-148, 201
  • [6] MAGUIRE, M.; BEVAN, N.. User Requirements Analysis. In: Hammond, J., Gross, T., Wesson, J. (eds) Usability. IFIP WCC TC13 2002. IFIP — The International Federation for Information Processing, vol 99. 2002. Springer, Boston, MA.
  • [7] Ehn, Maria; Derneborg, Mattias; Revenäs, Åsa; Cicchetti, Antonio. User-centered requirements engineering to manage the fuzzy front-end of open innovation in e-health: A study on support systems for seniors’ physical activity. International Journal of Medical Informatics, v. 154, 2021.
  • [8] P. Bourque and R.E. Fairley, eds., Guide to the Software Engineering Body of Knowledge, Version 3.0, IEEE Computer Society, p. 32-45, 2014; www.swebok.org.
  • [9] Maguire, Martin; Kirakowski, J.; Vereker, N. RESPECT: User centred requirements handbook. Loughborough University, v 3.3, p. 93-114, 1998.
  • [10] Booch, Grady & Rumbaugh, James & Jacobson, Ivar. Unified Modeling Language User Guide, The (2nd Edition) (Addison-Wesley Object Technology Series). J. Database Manag.. 1999.
  • [11] Martin Fowler. UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language (3rd. ed.). Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., v. 3, p. 48-88, 2003. USA. ISBN 9780321193681.
Como citar:

SLOVINSKI, V.; GRACIOLI, G.; SPENGLER, A.W.; CAMARGO, RAFAEL; BEATHALTER, E.; "Análise de Requisitos e Modelagem de HW/SW para um Sistema SOFC com base em Etanol", p. 191-200 . In: Anais do XXIX Simpósio Internacional de Engenharia Automotiva . São Paulo: Blucher, 2022.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/simea2022-PAP34

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações