ARTIGO COMPLETO - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

ARQUITETURA HOSPITALAR RESPONSIVA À NEURODIVERSIDADE: REPENSANDO O AMBIENTE CONSTRUÍDO EM FUNÇÃO DA DIVERSIDADE SENSORIAL INFANTIL

ARQUITETURA HOSPITALAR RESPONSIVA À NEURODIVERSIDADE: REPENSANDO O AMBIENTE CONSTRUÍDO EM FUNÇÃO DA DIVERSIDADE SENSORIAL INFANTIL

ALBUQUERQUE, Ciro Férrer Herbster ; , ;

ARTIGO COMPLETO:

"O presente estudo pauta-se em ambientes hospitalares, concentrando-se nas necessidadesespecíficas de crianças neurodivergentes. Através de uma abordagem metodológica exploratória,investiga-se o impacto dessas condições na experiência hospitalar, utilizando uma revisão bibliográficainterdisciplinar. Propõem-se estratégias de design inclusivo, respaldadas por estudos de caso. Asdiretrizes resultantes distribuem-se em: wayfinding e organização espacial, sensação de escolha,qualidade acústica, conforto térmico, iluminação e grau de estimulação e sistemas operacionais.Destinam-se a orientar profissionais na criação de espaços que promovam experiências acolhedoras esensíveis à neurodiversidade, com ênfase na avaliação prática e na adaptação contínua em diversoscontextos de cuidados de saúde pediátrica."

ARTIGO COMPLETO:

"The present study is based on hospital environments, focusing on the specific needs of neurodivergentchildren. Through an exploratory methodological approach, the impact of these conditions on thehospital experience is investigated, using an interdisciplinary literature review. Inclusive designstrategies are proposed, supported by case studies. The resulting guidelines are distributed across:wayfinding and spatial organization, sense of choice, acoustic quality, thermal comfort, lighting anddegree of stimulation and operational systems. They are intended to guide professionals in creatingspaces that promote welcoming and neurodiversity-sensitive experiences, with an emphasis on practicalassessment and ongoing adaptation in diverse pediatric healthcare contexts."

Palavras-chave: Arquitetura Hospitalar; Design; Neurodiversidade e Criança,

Palavras-chave: Hospital Architecture; Design; Neurodiversity and Child,

DOI: 10.5151/eneac2024-824091

Referências bibliográficas
  • [1] "AIS, The American Institute of Stress. Workplace Stress: Are you experiencing workplace stress? AIS,
  • [2] 2013. Disponível em https://www.stress.org/workplace-stress. Acesso em 15 mar. 2023.
  • [3] ALBUQUERQUE, D. DA S.; SILVA, D. S.; KUHNEN, A. Preferências Ambientais e Possibilidades de
  • [4] Restauro Psicológico em Campi Universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(4), 893–906,
  • [5] 2016. Disponível em: <10.1590/1982-3703002972015>. Acesso em: 15 out. 2023.
  • [6] AlOCHIO, Geovana dos Santos, QUEIROZ, Virginia Magliano. Arquitetura e autismo: orientações para
  • [7] espaços terapêuticos, p. 925-93 In: Anais do VIII Encontro Nacional de Ergonomia do Ambiente
  • [8] Construído e do IX Seminário Brasileiro de Acessibilidade Integral. São Paulo: Blucher, 2020.
  • [9] ARMSTRONG, Thomas. The Power of Neurodiversity Unleashing the Advantages of Your
  • [10] Differently Wired Brain. Hachette Books, 2011.
  • [11] X ENCONTRO NACIONAL DE ERGONOMIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO
  • [12] XI SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ACESSIBILIDADE INTEGRAL
  • [13] 11 A 13 DE SETEMBRO DE 2024 EM MACEIÓ - AL
  • [14] AWADA, M. et al. Cognitive performance, creativity and stress levels of neurotypical young adults under
  • [15] different white noise levels. Sci Rep, 2022.
  • [16] BEN-ALON, L. et al. The Biophilic Power and Environmental Urgency of Earthen Construction. IOP
  • [17] Conference Series: Earth and Environmental Science, v. 290, n. 1, p. 012006, 1 jun. 2019.
  • [18] BOUBEKRI, M. et al. Impact of windows and daylight exposure on overall health and sleep quality of
  • [19] office workers: A case-control pilot study. Journal of Clinical Sleep Medicine, 4(05), 461-466, 2014.
  • [20] BOURNE, Angela et al. Designing for Autism Spectrum Disorders. 1. ed. [S. l.]: Routledge, 233p.,
  • [21] 2016.
  • [22] BURY, S. M., HAYWARD, S. M., DISSANAYAKE, C., e HEDLEY, D. Supporting a neurodiverse
  • [23] workforce: A mental health and well-being resource and training package. Melbourne: La Trobe
  • [24] University, 2020.
  • [25] CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION – CDCP. Autism Spectrum Disorder Data
  • [26] and Statistics. Atlanta, Georgia: U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease
  • [27] Control and Prevention, 2022.
  • [28] CHOC. CHOC Children’s Partnership with the Disneyland Resort has Been Magical from the
  • [29] Start. Disponível em:
  • [30] resort-has-been-magical-from-the-start/>. Acesso em: 6 out. 2023.
  • [31] DOKMANIĆ, I., PARHIZKAR, R., WALTHER, A., LU, Y. M., e VETTERLI, M. Acoustic echoes reveal
  • [32] room shape. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(30), 12186–12191, 2013.
  • [33] Disponível em: . Acesso em: 2 dez. 2023.
  • [34] DOYLE, N. Neurodiversity at work: A biopsychosocial model and the impact on working adults. Br
  • [35] Med Bull, 2020.
  • [36] EDELSTEIN, E. Influence of Architectural Lighting on Health. Implications, 2005.
  • [37] EMAR, M., SMITH, E., COATS, T. J. Background noise in an Emergency Department: an
  • [38] observational study from staff and patient perspectives. Medrxiv, n. Disponível em:<
  • [39] https://doi.org/10.1101/2022.05.20.22275148>. Acesso em: 21 dez. 2023.
  • [40] FEINSTEIN, Adam. Autism Works: A Guide to Successful Employment Across the Entire Spectrum.
  • [41] Routledge, 2018.
  • [42] GRESSLER, S. C. e GÜNTHER, I. A. Restorative environments: Definition, history, approaches and
  • [43] research. Estudos de Psicologia, 18(3), 487–495, 2013. Disponível em:<10.1590/S1413-
  • [44] 294X2013000300009>. Acesso em: 15 dez. 2023.
  • [45] HEERWAGEN, J., e BLOOM, M. Sound Matters – How to Achieve Acoustic Comfort in the
  • [46] Contemporary Office. GSA Public Buildings Service, 2011.
  • [47] HONEYBOURNE, V. The Neurodiverse Workplace: An Employer’s Guide to Managing and Working
  • [48] with Neurodivergent Employees, Clients and Customers. Jessica Kingsley Publishers, 2019.
  • [49] HORN, V. L. Service Animal Relief Areas: Guidance and Best Practice [PowerPoint presentation]. 7th
  • [50] Annual FAA National Civil Rights Training Conference for Airports, Washington, DC, United States,
  • [51] 2016. Disponível em:< https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/>. Acesso em: 17 dez. 2023.
  • [52] HUIBERTS, S. Light, space and mood: How natural light in architecture affects mood and health.
  • [53] Amsterdam: University of Amsterdam, 2015.
  • [54] JOYE, Y. Architectural Lessons from Environmental Psychology: The Case of Biophilic Architecture.
  • [55] Review of General Psychology, 2007. Disponível em: .
  • [56] Acesso em: 7 jan. 2024.
  • [57] KAPLAN, R. The role of nature in the context of the workplace. Landscape and Urban Planning, 26,
  • [58] 1993, p.193–201, 1993.
  • [59] KAPP, S. Autistic Community and the Neurodiversity Movement: Stories from the Frontline.
  • [60] Singapore: Palgrave Macmillan, 2020.
  • [61] KELLERT, S. R. The biological basis for human values of nature. In: VALDÉS-PÉREZ, G. (ed.). Ethical
  • [62] Land Use: Principles of Policy and Planning. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2012.
  • [63] X ENCONTRO NACIONAL DE ERGONOMIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO
  • [64] XI SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ACESSIBILIDADE INTEGRAL
  • [65] 11 A 13 DE SETEMBRO DE 2024 EM MACEIÓ - AL
  • [66] KELLERT, S. R., CALABRESE, E. F. The practice of biophilic design. 2015. Disponível em:
  • [67] . Acesso em: 8 dez. 2024.
  • [68] LARGO-WIGHT, E., CHEN, W. W., DODD, V., e WEILER, R. Healthy Workplaces: The Effects of Nature
  • [69] Contact at Work on Employee Stress and Health. Public Health Reports, 2011.
  • [70] MACHADO, A. C. C. DE P. et al. Processamento Sensorial no Período da Infância em Crianças
  • [71] Nascidas Pré-Termo: Revisão Sistemática. Revista Paulista de Pediatria, v. 35, n. 1, p. 92–101, 2017.
  • [72] MANDELBROT, B. B. The Fractal Geometry of Nature. W. H. Freeman and Company, Nova Iorque,
  • [73] 1975.
  • [74] MASLIN, Steve. Designing Mind-Friendly Environments Design and Architecture for Everyone.
  • [75] Jessica Kingsley Publishers, 2022.
  • [76] MOSTAFA, Magda. Housing Adaptation for Adults with Autistic Spectrum Disorder. Open House
  • [77] International. 35. 37-48, 2010. Disponível em: <10.1108/OHI-01-2010-B0004>. Acesso em: 16 dez.
  • [78] 2023.
  • [79] NEUMANN, Helena Rodi; MIYASHIRO, Larissa Akemi Silva; PEREIRA, Larissa Victorino. Arquitetura
  • [80] Sensível ao Autista: quais diretrizes de projeto adotar? Estudos em Design, [S.L.], v. 29, n. 2, p. 60-
  • [81] 77, 29, 2021.
  • [82] O’HAIRE, M. Research on animal-assisted intervention and autism spectrum disorder, 2012-2015.
  • [83] Applied developmental science, 21(3), 200–216, 2017. Disponível em:
  • [84] doi.org/10.1080/10888691.2016.1243988>. Acesso em: 20 jan. 2024.
  • [85] O’MALLEY, M., INNES, A. e WIENER, J. M. (Dis)Orientation and Design Preferences Within an
  • [86] Unfamiliar Care Environment: A Content Analysis of Older Adults’ Qualitative Reports After Route
  • [87] Learning. Environment and Behavior 54, no. 1, pp. 116–42, 2022. Disponível em:
  • [88] . Acesso em: 15 jan. 2024.
  • [89] ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE – OPAS. Saúde mental dos adolescentes.
  • [90] OPAS/OMS | Organização Pan-Americana da Saúde, 2022.
  • [91] ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE – OPAS. The Covid-19 Health Care Workers Study
  • [92] (Heroes). Informe Regional De Las Américas, 2022.
  • [93] OZEL, M.; OZEL, C. Effect of window-to-wallarea ratio on thermal performance of building wall materials
  • [94] in Elazığ, Turkey. PloS one, vol.15, n. 9, 2020. Disponível em:
  • [95] . Acesso em: 15 dez. 2023.
  • [96] PAIVA, A. The role of the physical environment on memorization of experiences: perspectives and
  • [97] possibilities. Conference of ANFA SYMPOSIUM, 2021.
  • [98] PECCIN, A. Iluminação Hospitalar. Estudo de caso: espaços de internação e recuperação. Faculdade
  • [99] de Arquitetura, Tese de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura: Universidade Federal
  • [100] do Rio Grande do Sul (UFRS), 2002.
  • [101] POLANCZYK, G. Pandemia é responsável por cerca de 36% dos casos de depressão em crianças e
  • [102] adolescentes. Jornal da USP. Atualidades, 2021.
  • [103] ROSQVIST, H. B. B.; CHOWN, N.; STENNING, A. Neurodiversity Studies, A New Critical Paradigm.
  • [104] Routledge, 2020.
  • [105] SUNDELL, H. L. et al. Ventilation rates and health: multidisciplinary review of the scientific literature.
  • [106] Indoor Air, 2011, vol.21, pp.191-204.
  • [107] TADEU, A. J. B; MATEUS, D. M. R. Sound transmission through single, double and triple glazing.
  • [108] Experimental evaluation. Applied Acoustics, 2021,vol.62, n.3, pp.307– 325, 2011."
Como citar:

ALBUQUERQUE, Ciro Férrer Herbster; , ; "ARQUITETURA HOSPITALAR RESPONSIVA À NEURODIVERSIDADE: REPENSANDO O AMBIENTE CONSTRUÍDO EM FUNÇÃO DA DIVERSIDADE SENSORIAL INFANTIL", p. 581-592 . In: Anais do X Encontro Nacional sobre Ergonomia do Ambiente Construído X Seminário Brasileiro de Acessibilidade Integral. São Paulo: Blucher, 2024.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/eneac2024-824091

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações