Agosto 2024 vol. 11 num. 1 - XXXI Simpósio Internacional de Engenharia Automotiva
Trabalho completo - Open Access.
Arquitetura Térmica de Refrigeração de Baterias em Ônibus Urbanos
Battery Thermal Cooling Architecture for Electric City Buses
ELEOTERIO, R. J. C. ; MASSON, C. ;
Trabalho completo:
Com a globalização da eletrificação, o setor automotivo brasileiro está incorporando tecnologias para adequar a sua frota às regulamentações de emissões de CO2. Os ônibus elétricos foram os primeiros projetos nacionais desenvolvidos com esse propósito, sendo motivados pela Lei nº 16.802 (31), de 17 de janeiro de 2018, da cidade de São Paulo, que estabeleceu metas de redução da emissão de poluentes no setor de transporte público. Este estudo investiga detalhadamente a influência da arquitetura térmica na refrigeração das baterias de lítio desses ônibus, reconhecendo sua importância crítica para garantir desempenho otimizado, vida útil prolongada e segurança operacional dos veículos. O Battery Thermal Management System (BTMS) é apresentado como uma solução inovadora para o gerenciamento térmico, destacando sua função primária de manter a temperatura adequada das baterias, mas também a necessidade de uma arquitetura térmica cuidadosamente projetada para otimizar seu dimensionamento e eficiência. Ao examinar esses aspectos, este trabalho contribui para uma compreensão mais aprofundada da complexa interação entre a arquitetura térmica e o BTMS.
Trabalho completo:
With the globalization of electrification, the Brazilian automotive sector is incorporating technologies to adapt its fleet to CO2 emissions regulations. Electric buses were the first national projects developed for this purpose, being motivated by Law No. 16,802 (31), of January 17, 2018, of the city of São Paulo, which established targets for reducing pollutant emissions in the public transport sector. This study investigates in detail the influence of thermal architecture on the cooling of the lithium batteries of these buses, recognizing their critical importance in ensuring optimized performance, extended useful life and operational safety of the vehicles. The Battery Thermal Management System (BTMS) is presented as an innovative solution for thermal management, highlighting its primary function of maintaining the appropriate temperature of batteries, but also the need for a carefully designed thermal architecture to optimize their sizing and efficiency. By examining these aspects, this work contributes to a deeper understanding of the complex interplay between thermal architecture and BTMS.
Palavras-chave: -,
Palavras-chave: -,
DOI: 10.5151/simea2024-PAP23
Referências bibliográficas
- [1] " “High-voltage systems in electric vehicles”.
- [2] ""Advanced Battery Thermal Management Systems"" collects papers dealing with thermal management of power batteries, including advanced cooling or heating technologies.
- [3] Water Cooling BTMS: ""Recent Progress and Prospects in Liquid Cooling Thermal Management System for Lithium-Ion Batteries"" reviews the latest research in liquid cooling battery thermal management systems. < Batteries | Free Full-Text | Recent Progress and Prospects in Liquid Cooling Thermal Management System for Lithium-Ion Batteries (mdpi.com)>
- [4] BTMS Integrated with HVAC System: ""A comprehensive assessment of emerging trends in battery thermal management systems""7 provides a comprehensive assessment of emerging trends in BTMS.
- [5] ""A Two-Layer Real-Time Optimization Control Strategy for Integrated…"" demonstrates a strategy for accurate battery and passenger cabin temperature reference tracking while achieving HVAC energy saving.
- [6] BTMS for Electric City Buses: ""Design and Simulation of Air Cooled Battery Thermal Management System Using Thermoelectric for a Hybrid Electric Bus"" discusses the design of an air cooling battery thermal management system for a hybrid electric bus.
- [7] ""Liquid-Based Battery Temperature Control of Electric Buses"" investigates the liquid-based battery temperature control of electric buses subject to heat transfer behavior and control strategy.
- [8] ”Thermal Runway effect”
- [9] Dr. Wawzyianiak, Markus; Jung, Matthias – Holistic Thermal Management of Electric Vehicles – Elecktromobilitaet Sued-West – May 2016.
- [10] P. Miller, A. Johnson, ""Integrated Thermal Management Systems for Electric Vehicles: Benefits and Challenges,"" Journal of Automotive Engineering, vol. 132, no. 4, pp. 245-259, 2022.
- [11] S. Kumar, L. Zhang, ""Thermal Management in Electric Vehicles: A Comprehensive Review,"" Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol. 94, pp. 103-120, 2021
- [12] J. Lee, K. Park, ""Comparative Analysis of Integrated and Standalone BTMS in EVs,"" IEEE Transactions on Vehicular Technology, vol. 68, no. 2, pp. 1457-1465, 2019."
Como citar:
ELEOTERIO, R. J. C.; MASSON, C.; "Arquitetura Térmica de Refrigeração de Baterias em Ônibus Urbanos", p. 136-143 . In: Anais do XXXI Simpósio Internacional de Engenharia Automotiva .
São Paulo: Blucher,
2024.
ISSN 2357-7592,
DOI 10.5151/simea2024-PAP23
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações