Agosto 2024 vol. 11 num. 1 - XXXI Simpósio Internacional de Engenharia Automotiva
Trabalho completo - Open Access.
Avaliação virtual da segurança passiva: Resistência da superestrutura em ônibus
Virtual assessment of passive safety: Strength of superstructure in buses and coaches.
RODRIGUEZ, M. L. ; PICCOL, M. D. ;
Trabalho completo:
Os métodos virtuais estão cada vez mais emergindo como alternativa aos testes físicos tradicionais no desenvolvimento e validação de soluções estruturais para a segurança de passageiros e motoristas em ônibus e coletivos. A simulação numérica tornou-se uma técnica amplamente utilizada, oferecendo insights valiosos e dados cruciais para investigar e refinar os projetos de veículos para um desempenho mais eficiente e seguro. No entanto, a confiabilidade dessas simulações depende do grau de correlação com os resultados obtidos em testes físicos. A precisão dos testes virtuais depende fortemente da correta replicação dos testes físicos no modelo virtual, como por exemplo, atribuir as propriedades materiais realistas dos componentes estruturais e seguir as condições de contorno provenientes das condições reais. Essa representação detalhada é essencial para garantir que os resultados da simulação espelhem de perto os resultados do mundo real, principalmente em cenários onde a absorção de energia durante colisões ou impactos de capotamento é um fator crítico na mitigação dos riscos de lesões para passageiros e o motorista.
Trabalho completo:
Virtual methods are increasingly emerging as the alternative to traditional physical testing in the development and validation of structural solutions for occupant and driver safety in buses and coaches. Numerical simulation has become a widely used technique, offering valuable insights and data crucial for investigating and refining vehicle designs into a more efficient and safe performance. However, the reliability of these simulations depends on the degree of correlation with results obtained from physical tests. The accuracy of virtual testing (VT) relies heavily on the correct replication of physical test into the virtual model, as for example to assign the realistic material properties from the structural components and following the boundary conditions coming real conditions. This detailed representation is essential in ensuring that simulation results closely mirror real-world outcomes, particularly in scenarios where the absorption of energy during collisions or rollover impacts is a critical factor in mitigating injury risks to occupants and the driver. Moreover, the European regulation UN R66.02 assumes a significant role by establishing technical requirements for passive safety in buses and coaches during a rollover crash event.
Palavras-chave: -,
Palavras-chave: -,
DOI: 10.5151/simea2024-PAP43
Referências bibliográficas
- [1] " Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 on the approval and market surveillance of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles, amending Regulations (EC) No 715/2007 and (EC) No 595/2009.
- [2] Regulation No 66 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regards to strength of buses.
- [3] Olivares, G. Yadav, V. National Institute for aviation research, USA, paper 07-0477 “ Mass transit bus-vehicle compatibility evaluation during frontal and rear collisions”.
- [4] Regulation No 29 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regards to the protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle.
- [5] AIBN, Accident investigation board Norway. “Report on head-on collision between two buses on county road FV 450, at Nafstad in Ullensaker on 17 November 2017”
- [6] Laso, M. Beaugonin, M. Lancashire, R. D’Addetta,GA. Mayer, C. Klein, C. EU Project, OSCCAR Deliverable D4.1 “Virtual environment check tool and documentation”.
- [7] Eggers, A. Ott, J. Steffen, P. Dussinger,S. Berger, A. EU Project, OSCCAR Deliverable D5.1 “Standardised procedure for validating a vehicle environment for VT”."
Como citar:
RODRIGUEZ, M. L.; PICCOL, M. D.; "Avaliação virtual da segurança passiva: Resistência da superestrutura em ônibus", p. 238-247 . In: Anais do XXXI Simpósio Internacional de Engenharia Automotiva .
São Paulo: Blucher,
2024.
ISSN 2357-7592,
DOI 10.5151/simea2024-PAP43
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações