Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Bases epistemológicas para uma abordagem contemporânea ao ensino de projeto: Os meios digitais, o professional reflexivo e a ruptura dos velhos paradigmas

Bases epistemológicas para uma abordagem contemporânea ao ensino de projeto: Os meios digitais, o professional reflexivo e a ruptura dos velhos paradigmas

Lima, Pedro Gabriel de Sousa ; Sousa, Débora de Oliveira ; Romcy, Neliza Maria e Silva ;

Artigo Completo:

We now live on the digital era. Technological innovations don’t stop to come to light, and our society little by little become more permeable and sensible to the present-day. The architect who refuses to just repeat architecture styles enters in a avant-garde position and gives intellectual impulses towards finding through your work a original proposal that will answer in fact the demands of a society that is correlate with your present-time. How to teach him to deal with the novel situations of the digital era and the paradigms to be used as basis and how should be the new pedagogical structure?

Artigo Completo:

We now live on the digital era. Technological innovations don’t stop to come to light, and our society little by little become more permeable and sensible to the present-day. The architect who refuses to just repeat architecture styles enters in a avant-garde position and gives intellectual impulses towards finding through your work a original proposal that will answer in fact the demands of a society that is correlate with your present-time. How to teach him to deal with the novel situations of the digital era and the paradigms to be used as basis and how should be the new pedagogical structure?

Palavras-chave: Digital Media, Parametric Architecture, Design Teaching, Digital Fabrication, Reflection-in-action,

Palavras-chave: Digital Media, Parametric Architecture, Design Teaching, Digital Fabrication, Reflection-in-action,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-100377

Referências bibliográficas
  • [1] Argan, G. C. (1992). Arte moderna: do iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Editora Companhia das Letras
  • [2] Asimow, M. (1962). Introduction to Design. Englewood Cliffs, N.J., Prentice-Hall
  • [3] Kowaltowski, D. K. ; Moreira, D. de C. ; Petreche, J. R. D. ; Fabrício, M. M. (2011). O Processo de Projeto em Arquitetura da Teoria à Tecnologia. Editora: Oficina de textos
  • [4] Moles, A. A. (1972). O Kitsch: A Arte da Felicidade. São Paulo, Perspectvia, Ed. da Universidade de São Paulo, Tradução de Sérgio Miceli
  • [5] Naylor, G. (1985). The Bauhaus Reassessed: Sources and Design Theory. London: Herbert Press
  • [6] Oxman, R. (2007). Digital Architecture as a Challenge for Design Pedagogy: Theory, Knowledge, Models and Medium. Design Studies (Vol. 9 Issue 2. pp. 99-120 ).
  • [7] Oxman, R. (2006). Educating the Digital Design Thinker - What do We Teach When We Teach Design
  • [8] Pupo, R. T. (2009). Inserção da prototipagem e fabricação digitais no processo de projeto: um novo desafio para o ensino de arquitetura. Campinas, SP
  • [9] Sacristan, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed
  • [10] Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. Basic Books, New York
  • [11] Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, Artes Médicas. Versão brasileira.
  • [12] Woodbury, R. (2010). Elements of parametric design. Routledge
  • [13] Wingler, H. (1969). The Bauhaus: Weimar Dessau Berlin Chicago. Massachusetts Institute of Technology
  • [14] Schön, D. A. and Wigging, G. (1992). Kinds of seeing and their functions in Designing. Design StudiesVol 13 No 2
  • [15] Tramontano M., Soares J. P. (2012). Arquitetura emergente, design paramétricos e o representar através de modelos de informação. V!RUS, São Carlos
  • [16] Eastman, C. , Teicholz, P. , Sacks, R. , and Liston, K. (2011). BIM handbook: A guide to building information modeling for owners, managers, designers, engineers and contractors , Wiley, New York
  • [17] Gropius, W. (1972). Bauhaus: Novarquitetura. São Paulo: Perspectiva
Como citar:

Lima, Pedro Gabriel de Sousa; Sousa, Débora de Oliveira; Romcy, Neliza Maria e Silva; "Bases epistemológicas para uma abordagem contemporânea ao ensino de projeto: Os meios digitais, o professional reflexivo e a ruptura dos velhos paradigmas", p. 602-608 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-100377

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações