Dezembro 2014 vol. 1 num. 8 - XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics - SIGraDi: Design in Freedom
Article - Open Access.
BIM no currículo de Arquitetura: Visões e reflexões para uma implementação
Delatorre, Vivian ; Pereira, Alice Theresinha Cybis ;
Article:
The BIM is being gradually incorporated in education. Based on national and international reports, experiences have shown that it is not only the insertion of a technology applied to project development and construction, but it also covers significant changes involving people and processes that require collaborative, interdisciplinary and integrated practices. In this context, a study for the implementation of BIM, considering the particularities of the Architecture and Urbanism course at Unochapecó University was developed, once the curriculum is written based on these discussions. The teachers involved were interviewed for get different views on the subject and to seek contributions.
Article:
Palavras-chave: BIM (Building Information Modeling), Education, Architecture,
Palavras-chave:
DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0075
Referências bibliográficas
- [1] Barison, m. B.; santos, e. T. Ensino de BIM: tendências atuais no cenário Internacional. Gestão Andamp; Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 67-80, dez. 201 Disponível em: Andlt;http://www.iau.usp.br/posgrad/gestaodeprojetos/index.php/gestaodeprojetos/article/view/218Andgt;. Acesso em 11 jan. 2013
- [2] Delatorre, Vivian. Potencialidades e limites do BIM no ensino de Arquitetura: Uma proposta de implementação; orientadora, Alice Theresinha Cybes Pereira. Dissertação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014. 293p.
- [3] Eastman, Chuck; TEICHOLZ, Paul; Sacks, Rafael; Liston, Kathleen. BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors.
- [4] Hoboken (NJ): John Wiley Andamp; Sons, 2008. Lakatos, Eva Maria. Fundamentos da Metodologia Científica /
- [5] Marina de Andrade Marconi, Eva Maria Lakatos. – 6. ed. – 6. reimpr. – São Paulo: Atlas, 2008. 315p.
- [6] Kiviniemi, Arto. Challenges and opportunities in the BIM education How to include BIM in the future curricula of AEC professionals?. 2013. Disponível em: Andlt;http://www.nibs.org/?page=conference_bimAndgt;. Acesso em: 20 out. 2013.
- [7] Ruschel, R. C. et al. O ensino de BIM: Exemplos de implantação em cursos de Engenharia e Arquitetura. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO CIVIL, 5., Salvador, 2011. Anais ... Salvador: LCAD/PPGAU-UFBA, 2011.
- [8] Ruschel; Andrade; Morais.. O ensino de BIM no Brasil: Onde estamos?. Ambiente Construído. Ambient. constr. vol.13 no.2 Porto Alegre Apr./Jun 2013. Disponível em: Andlt; http://dx.doi.org/10.1590/S1678-86212013000200012Andgt;. Acesso em: jul. 2013.
- [9] Succar, B. Building Information Modeling framework: a research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction, v. 18, n. 3, p. 357-375, 2008. Disponível em:Andlt;www.elsevier.com/locate/autconAndgt;. Acesso em: 20 jan. 2013.
- [10] Taylor, J.M.,LIU,J.; Hein ,M.F.(2008). Integration of Building Information Modeling into an ACCE Accredit construction management curriculum. 44th ASC Annual International Conference, Associated Schools of Construction, Auburn, AL. 2008 Disponível em: Andlt;http://ascpro0.ascweb.org/archives/cd/2008/paper/CEUE246002008.pdfAndgt;. Acesso em 10 jan. 2013
Como citar:
Delatorre, Vivian; Pereira, Alice Theresinha Cybis; "BIM no currículo de Arquitetura: Visões e reflexões para uma implementação", p. 375-379 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8].
São Paulo: Blucher,
2014.
ISSN 2318-6968,
DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0075
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações