Dezembro 2020 vol. 7 num. 2 - VI Simpósio Internacional de Inovação e Tecnologia
Artigo completo - Open Access.
CONCEPTUAL STUDY OF THE RETROFIT FOR THE CARAJAS IRON RAILROAD DIESEL ELECTRIC LOCOMOTIVES TO OPERATE IN DUAL MODE
ESTUDO CONCEITUAL DO RETROFIT DAS LOCOMOTIVAS DIESELELÉTRICAS PERTENCENTES A ESTRADA DE FERRO CARAJÁS PARA OPERAR EM MODO DUAL.
Oliveira, Victor Leone de ; Gonçalves, Pedro César Pereira ; Gurgel, Gustavo Augusto Mendanha ; Mandelli, Amélio Luiz ; Ronzani, Marcos Tavares ; Guarieiro, Lilian Lefol Nani ;
Artigo completo:
In the recent years, VALE committed to achieve a cleaner and renewablecompany activity by aligning itself with the “Sustainable Development Goals” agenda,established by the UN in 2015 and aiming at sustainability goals for the year 2030.One of the initiatives includes the electrification of the Carajas Iron Railroad (EFC).This paper discusses concepts that were developed after extensive operation dataanalysis and discussions with VALE’s collaborators. The ideas summarized could bepart of the solution towards achieving the electrification of the Carajas Iron Railroadthrough the implementation of catenaries in the Açailândia Hills sector and the retrofitof the diesel electric locomotives to operate in dual mode or hybrid traction.
Artigo completo:
Nos últimos anos, a VALE comprometeu-se a alcançar uma atividade empresarial mais limpa e renovável, alinhando-se à agenda de "Objetivos de Desenvolvimento Sustentável", estabelecida pela ONU em 2015 e visando as metas de sustentabilidade para o ano 2030. Uma das iniciativas inclui a eletrificação da Ferrovia de Carajás (EFC). Este artigo discute conceitos que foram desenvolvidos após uma extensa análise de dados operacionais e discussões com os colaboradores relacionados à VALE. As ideias reunidas podem ser parte da solução para a eletrificação da Ferrovia de Carajás, através da implementação de catenárias no setor das Colinas de Açailândia e da modernização das locomotivas a diesel para operar em modo dual ou tração híbrida.
Palavras-chave: VALE; Locomotives; Dual-mode; Electrification; Hybrid,
Palavras-chave: VALE; Locomotivas; Modo dual; Eletrificação; Híbrido,
DOI: 10.5151/siintec2020-CONCEPTUALSTUDY
Referências bibliográficas
- [1] 1VALE. POL-0012-G - Política de Mitigação e Adaptação às Mudanças. DCA 100/2012. 2012, 3 p. 2GOÉS, Francisco; Rosas, Rafael. Vale terá US$ 2 bilhões para reduzir emissões. Econômico Valor. 2020. Available at: . Accessed on: 18 May. 2020. 3VALE. Meio Ambiente. Mudanças Climáticas. 2019. Available at: . Accessed on 14 Apr. 2020. 4VALE. Consumo: Reporte de KPIs. 2015. Available at: . Accessed on 15 Feb. 2020. 5VALE. Sustentability Report 2019. Execution by Institutional Relations, Sustainability and Communication Board. 2020, 136 p. 6VALE. Vale e Progress Rail desenvolvem primeira locomotiva 100% elétrica da mineração brasileira. Sobre a Vale. 2020. Available at: . Accessed on 29 July. 2020. VI INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON INNOVATION AND TECHNOLOGY (SIINTEC) "Challenges in science, technology and innovation after COVID-19" ISSN: 2357-7592 7ZENITH, Federico. Et al. Techno-economic analysis of freight railway electrification by overhead line, hydrogen and batteries: Case studies in Norway and USA. Journal Rail and Rapid Transit, v. 234, n. 7, p. 791-802, 2019. 8YADAV, Aníl. Traction choices: overhead ac vs third rail dc. International Railway Journal. 2013. Available at: . Accessed on 16 Feb, 2020. 9BAXTER, Alan. Network Rail A Guide to Overhead Electrification. United Kingdom. 2015. Available at: . Accessed on 17 Feb. 2020. 10MECA. Manufacturers of Emission Controls Association. Case Studies of the Use of Exhaust Emission Controls on Locomotives and Large Marine Diesel Engines. United States of America. 2006. Available at: . Accessed on 18 May. 2020. 11RDSO. Research Designs & Standard Organization. Specification for dual mode Passenger Locomotive. Specification: N° MP 0.0800-108. 2015, 23 p. 12ANTT. NACIONAL TERRETRIAL TRANSPORT AGENCY. Concessões Ferroviárias. Available at: . Accessed on 28 May. 2020. 13 PEREIRA, Olyntho Carmo. Soluções de otimização da eficiência energética de uma ferrovia de carga: o caso da estrada de ferro carajás. 2009. Thesis (Master’s degree in Production Engineering) – Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2009. 14VALE. Carajas Iron Railroad Event Register from the year of 2019. Excel (2013). Belo Horizonte, 2020. 15GE. General Electric Company. Technical Drawing of ES58ACI. 2010. 16SUDOSTBAYERNBAHN. Südostbayernbahn gewinnt ERCI Innovations Award. 2018. Available at: . Accessed on 13 Jun, 2020. 17GE. General Electric Company (United States). Ajith Kuttannair Kumar. Hybrid energy locomotive electrical power storage system. US n. 2002/0174798A 28 Nov. 2002, 26 Dec. 202 18Bombardier Transportation GmbH. Ludwig Still. Circuit for supplying electric energy in a rail vehicle, from a supply network or from an engine generator. EP 2396188B 21 Dec. 2018, 11 Feb. 2030. 19MARKETS AND MARKETS. Autonomous Train Market. Markets and Markets. 2018. Available at: . Accessed on: 27 May. 2020.
Como citar:
Oliveira, Victor Leone de ; Gonçalves, Pedro César Pereira; Gurgel, Gustavo Augusto Mendanha ; Mandelli, Amélio Luiz; Ronzani, Marcos Tavares ; Guarieiro, Lilian Lefol Nani ; "CONCEPTUAL STUDY OF THE RETROFIT FOR THE CARAJAS IRON RAILROAD DIESEL ELECTRIC LOCOMOTIVES TO OPERATE IN DUAL MODE", p. 899-907 . In: Anais do VI Simpósio Internacional de Inovação e Tecnologia.
São Paulo: Blucher,
2020.
ISSN 2357-7592,
ISBN: 2357-7592
DOI 10.5151/siintec2020-CONCEPTUALSTUDY
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações