Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Content mediation and digital technology in museums: design strategies to enrich the visitor’s experience

-

Peres Ricca, Diego Enéas ; de Toledo Sanjar Mazzilli, Dra. Clice ;

Artigo:

This paper aims to identify design strategies that integrate digital computational technologies to artifacts and installations for the interaction of museum visitors. Elements that enable the visitation experience to be satisfactory are identified through a recognition study of proposals for content mediating artifacts in museums based on theoretical aspects relevant to the understanding of human interaction with technology. It generates a classification of relevant design techniques from the cases listed on the analysis.

Artigo:

-

Palavras-chave: Museum; Technology; Human-Computer Interaction; Cybernetics,

Palavras-chave: -,

DOI: 10.5151/sigradi2018-1755

Referências bibliográficas
  • [1] BOELTER, V. Design de Exposição na Arte e Tecnologia Digital: uma prática em construção. Estudos em Design, v. 24, n. 3, 2016. ISSN 1983-196X. CABRAL FILHO, J. D. S. Um futuro além da transgressão: interação e automação: ataques à solidão. In: (Ed.). Corpo e Arte: estudos contemporâneos. São Paulo: Nojosa Edições, 2005. p.31-42. CAMPBELL, J. Delusions of dialogue: control and choice in interactive art. Leonardo, v. 33, n. 2, p. 133-136, 2000. ISSN 0024-094X. CARNEIRO, G. P. Arquitetura interativa: contextos, fundamentos e design. 2014. (Tese de doutorado). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. CHAN, S.; COPE, A. Strategies against Architecture: Interactive Media and Transformative Technology at the Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Curator: The Museum Journal, v. 58, n. 3, p. 352-368, 2015. ISSN 2151-6952. CHAPMAN, J. Emotionally durable design: objects, experiences and empathy. Routledge, 2015. ISBN 1317574826. DE ALMEIDA, M. A. Ambientes interativos: a relação entre jogos e design para a interação. 2014. ______. A teoria da ludificação e os ambientes responsivos. Blucher Design Proceedings, XX SIGraDi. v. 3, n. 1, p. 838-843, 2016. ISSN 2318-6968. DOURISH, P. Where the action is: the foundations of embodied interaction. MIT press, 2004. ISBN 0262541785. DUBBERLY, H.; PANGARO, P.; HAQUE, U. What is interaction?: are there different types? interactions, v. 16, n. 1, p. 69-75, 2009. ISSN 1072-5520. FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007. FURLANETO, A. Futuro dos museus está na criatividade e não na tecnologia, dizem especialistas reunidos no Rio. 2013. Disponível em: < https://oglobo.globo.com/cultura/futuro-dos-museus-esta-na-criatividade-nao-na-tecnologia-dizem-especialistas-reunidos-no-rio-9455603>. Acesso em: 25/06/2017. GASPARETTO, D. A. Arte-ciência-tecnologia:: o sistema da arte em perspectiva. Débora Aita Gasparetto (Org.), 2014. ISBN 8568185002. GIBSON, J. J. The theory of affordances The Ecological Approach to Visual Perception (pp. 127-143): Boston: Houghton Miffin 1979. GLANVILLE, R. And he was magic. Kybernetes, v. 30, n. 5/6, p. 652-673, 200 ISSN 0368-492X. GLYNN, R. Conversational environments revisited. na, 2008. JENSEN, J. F. The concept of interactivity--revisited: four new typologies for a new media landscape. 2008, ACM, 2008. p.129-132. LEUPEN, B. Proyecto y análisis: evolución de los principios en arquitectura. 1999. MARQUES, L. M. S. O museu Beta: estratégias para um museu sempre contemporâneo. 201 (Dissertação de mestrado). UFMG MARX, K. O Capital, vol. 1, livro Rio de Janeiro: Brasileira, v. 2, 1985. MENESES, U. T. B. Os Museus na era virtual. XVI Seminário Internacional “Museus, Ciência e Tecnologia”/MHN–Rio, 2006. MENESES, U. T. B. D. Museu virtual é o museu do futuro. Musas, ano, v. 2, 2009. MITCHELL, M. Complexity: A guided tour. Oxford University Press, 2009. ISBN 019972457 NORMAN, D. The design of everyday things (originally published: The psychology of everyday things). The Design of Everyday Things (Originally published: The psychology of everyday things), v. 20, 1988. OGILVY; IBM; PINACOTECA. A Voz da Arte - IBM Watson. Youtube: 3:31 p. 2017. PASK, G. A comment, a case history and a plan. Cybernetics, Art and Ideas, p. 76-99, 197 ______. Conversation theory: Applications in education and epistemology. Elsevier Publishing Company, 1976. ISBN 044441424X. PREECE, J.; ROGERS, Y.; SHARP, H. Interaction design: beyond human-computer interaction. John Wiley & Sons, 2015. ISBN 111902075 SAKURAI, T. Memorabilia: critérios para o design de mobiliário doméstico para a experiencia. 2012. (Tese de doutorado) Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo VOM LEHN, D. Embodying experience: A video-based examination of visitors' conduct and interaction in museums. European Journal of Marketing, v. 40, n. 11/12, p. 1340-1359, 2006. ISSN 0309-0566.
Como citar:

Peres Ricca, Diego Enéas; de Toledo Sanjar Mazzilli, Dra. Clice; "Content mediation and digital technology in museums: design strategies to enrich the visitor’s experience", p. 914-922 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2018-1755

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações