Full Article - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

DEVELOPMENT OF AN ACCESSIBILITY FEATURE IN A GAME FOR TEACHING LEAN HEALTHCARE

DEVELOPMENT OF AN ACCESSIBILITY FEATURE IN A GAME FOR TEACHING LEAN HEALTHCARE

Gonçalves, Maria Clara Sampaio ; Freitas, Alina de Oliveira ; Araujo, Andressa Clara Barbosa de ; Lima, Sabrine Cortiana Rodrigues ; Pimentel, Cristiane Agra ;

Full Article:

"This article presents the development of an educational game called ""PenseLean"", based on the memory game, used to teach Lean Healthcare concepts to healthprofessionals. Lean is a management philosophy aimed at eliminating waste andoptimizing processes, applied in this context to improve patient care. In themethodology, the gamification strategy was used. It consists in the use of games toenhance learning. The developed game uses the memory game format and wasdeveloped with an accessibility feature through QR codes, providing audio descriptionsof its cards, allowing the participation of visually impaired individuals. The resultspresent the process of creating the game and its accessibility feature, as well as itsfinal versions and their registers."

Full Article:

"This article presents the development of an educational game called ""PenseLean"", based on the memory game, used to teach Lean Healthcare concepts to healthprofessionals. Lean is a management philosophy aimed at eliminating waste andoptimizing processes, applied in this context to improve patient care. In themethodology, the gamification strategy was used. It consists in the use of games toenhance learning. The developed game uses the memory game format and wasdeveloped with an accessibility feature through QR codes, providing audio descriptionsof its cards, allowing the participation of visually impaired individuals. The resultspresent the process of creating the game and its accessibility feature, as well as itsfinal versions and their registers."

Palavras-chave: Lean Healthcare, Accessibility, Inclusive Education,

Palavras-chave: Lean Healthcare, Accessibility, Inclusive Education,

DOI: 10.5151/siintec2024-389138

Referências bibliográficas
  • [1] "1 BALARDIM, E. Lean Manufacturing: O que é, Objetivos e Princípios. Available at:
  • [2] . Accessed on: 25 Jun. 2024.
  • [3] 2 CAMPOS, F. Lean Healthcare: entenda o que é e como aplicar na saúde.
  • [4] Available at: . Accessed on: 25 Jun. 2024
  • [5] 3 BRITO, M. P. Aplicação de técnicas de gestão avançada Lean Healthcare para
  • [6] otimizar o fluxo de pacientes do pronto-socorro de um hospital universitário público de
  • [7] Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais,
  • [8] 201 Available at: .
  • [9] Accessed on: 25 Jun. 2024.
  • [10] 4 SOUSA, Denisia Brito De. O ensino e aprendizagem através dos jogos e
  • [11] brincadeiras. Anais III CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Available
  • [12] at: . Accessed on: 25 Jun. 2024
  • [13] 5 ALVES, Adriana Gomes et al. Jogos digitais inclusivos:"" Com o Dino todos podem
  • [14] jogar"". Anais do Computer on the Beach, p. 204-213, 20 Available at: . Accessed on: 25
  • [15] Jun. 2024.
  • [16] 6 RIBEIRO, J.; SOUSA, J.; MANGAS, C. Sociedade, Tecnologias de Apoio,
  • [17] Acessibilidade e Inclusão: qual a relação?. Indagatio Didactica, v. 16, n. 1, p. 1-8, 28
  • [18] fev. 2024. Availabe at: . Accessed on: 22
  • [19] Jun. 2024.
  • [20] 7 GONÇALVES, Maria Clara Sampaio; CERQUEIRA, Eduardo Abreu Batista;
  • [21] ARAUJO, Andressa Clara Barbosa de; PIMENTEL, Cristiane Agra. Development of a
  • [22] game with accessibility features for teaching lean healthcare. Brazilian Journal of
  • [23] Production Engineering, São Mateus, Espírito Santo, Brazil, v. 10, n. 2, p. 421–432,
  • [24] 20 DOI: 10.47456/bjpe.v10i2.44503. Available at:
  • [25] . Accessed on: 25 Jun. 2024.
  • [26] 8 PUGLIERO COELHO, C.; GODINHO SOARES, R.; DO AMARAL GONÇALVES, N.
  • [27] S.; ROEHRS, R. GAMIFICAÇÃO E EDUCAÇÃO ESPECIAL INCLUSIVA: uma revisão
  • [28] sistemática de literatura . Revista Pedagógica, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 1–23, 2022. DOI:
  • [29] 10.22196/rp.v24i1.6971. Available at:
  • [30] .
  • [31] Accessed on: 26 Jun. 2024.
  • [32] 9 OLIVEIRA, R. N. R. DE . et al.. Desenvolvimento e Avaliação da Usabilidade e
  • [33] Acessibilidade de um Protótipo de Jogo Educacional Digital para Pessoas com
  • [34] Deficiência Visual. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. e0190, 2021.
  • [35] Available at:
  • [36] Accessed
  • [37] on: 20 Jun. 2024.
  • [38] 10 SANTOS, S. M. A. V.; RAMOS, D. P.; PEREIRA, D. A. de S.; BOECHAT, G. P. F.;
  • [39] SKOWRONSKI, L. do S. N.; PENHA, M. C. S. de M.; CUNHA, P. R. da S.;
  • [40] RODRIGUES, R. G. da S.; ALBERNAZ, S. F. P. Educação e tecnologia: estratégias
  • [41] digitais para inclusão de alunos com necessidades especiais. Caderno Pedagógico,
  • [42] [S. l.], v. 21, n. 3, p. e2936, 2024. DOI: 10.54033/cadpedv21n3-006. Available at:
  • [43] .
  • [44] Accessed on: 26 Jun. 2024.
  • [45] 11 RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilse Maria. Metodologia da pesquisa aplicável
  • [46] às ciências. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e
  • [47] prática. São Paulo: Atlas, p. 76-97, 2006. Availabe at:
  • [48] .
  • [49] Accessed on: 25 Jun. 2024. "
Como citar:

Gonçalves, Maria Clara Sampaio; Freitas, Alina de Oliveira; Araujo, Andressa Clara Barbosa de; Lima, Sabrine Cortiana Rodrigues; Pimentel, Cristiane Agra; "DEVELOPMENT OF AN ACCESSIBILITY FEATURE IN A GAME FOR TEACHING LEAN HEALTHCARE", p. 52-58 . In: . São Paulo: Blucher, 2024.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/siintec2024-389138

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações