Systematic Review - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

ESTUDO SOBRE AS RELAÇÕES SOCIOECONÔMICAS E O DESEMPENHO DOS ALUNOS NA PROVA DO ENADE 2018

STUDY ON SOCIOECONOMIC RELATIONS AND STUDENT PERFORMANCE ON THE ENADE 2018 EXAM

Araújo, Maíra Matos ; Moraes, Caique Augusto Cardoso de ; Silva, Jander Almeida ; Santos, Lucas Souza Nogueira ; Azevedo, Ruan Nilton dos Santos ; Ferreira, Yasmim Thasla Santos ; Soussa, Márcio Renê Brandão ;

Systematic Review:

O Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) foi proposto pelo INEP (Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira) em 2004 com o foco de avaliar o desempenho dos graduandos das Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras. Por esse motivo, o presente trabalho tem como objetivo compreender as possíveis correlações entre fatores socioeconômicos, educacionais e o desempenho dos alunos, por meio da aplicação de técnica de mineração de dados e visualização de dados no conjunto de dados do ENADE de 2018. Os resultados obtidos neste artigo se assimilam a outros trabalhos,onde alunos que cursaram o ensino médio em uma escola particular e/ou estudam em uma faculdade pública possuem um desempenho melhor no ENADE. Contudo, existem vários pontos de melhoria para trabalhos futuros.

Systematic Review:

The National Student Performance Exam (ENADE) was proposed by INEP (The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira) in 2004 with the aim of evaluating the performance of graduates of Brazilian Higher Education Institutions (HEIs). For this reason, the present work aims to understand possible correlations between socioeconomic, educational factors and student performance by applying data mining and visualization techniques on the 2018 ENADE dataset. The results obtained in this paper are similar to other works, suggesting that students who attended high school in private schools and/or study at a public college/university perform better on the exam. However, there are several points of improvement for future work.

Palavras-chave: Mineração de dados; Árvore de classificação; Educação,

Palavras-chave: Data Mining; Enade; Classification tree; Education,

DOI: 10.5151/siintec2021-208786

Referências bibliográficas
  • [1] "1 FERREIRA, E. C. C.. The importance of Higher Education Institutions in Regional Development in Portugal. Évora, March, 2019.
  • [2] 2 REIS, A.L.; BANDOS, MF C. The Social Responsibility of Higher Education Institutions: A Systemic Reflection for Development. Revista Gestão & Ciência, Special Edition, Nov, 201
  • [3] 3 BRITO, M. R. F. de. SINAES and ENADE: from conception to implementation. Evaluation: Journal of Evaluation of Higher Education (Campinas), vol. 13, no. 3, p. 841-850, 2008.
  • [4] 4 Inep. Federal Government, 2018. National Student Performance Examination (Enade). Available at: . Accessed on: December 2, 2020.
  • [5] 5 BRAZIL. Presidency of the Republic, Civil House. Deputy Chief of Legal Affairs. Establishes the National Higher Education Assessment System – SINAES and other measures. Brasília, DF, 2004.
  • [6] 6 MACHADO, L. S.; FRANCELINO, W. L.. Data mining in Enade computing microdata. Computer Science-Shark, 2020.
  • [7] 7 ANDRINO, E. D. N.; TSUNODA, Denise Fukumi. Data Mining To Analyze The Relationship Between The Socio-economic Characteristics Of Higher Education Graduates And The Performance Of These Students At Enade 2012. Revista Percurso, vol. 15, no. 1, 2015.
  • [8] 8 BREIMAN, L.et al. Classification and Regression Trees. 1984.
  • [9] 9 Inep. Federal Government, 2020. Microdata from the National Student Performance Exam. Available at: . Accessed on: December 2, 2020."
Como citar:

Araújo, Maíra Matos; Moraes, Caique Augusto Cardoso de; Silva, Jander Almeida; Santos, Lucas Souza Nogueira; Azevedo, Ruan Nilton dos Santos; Ferreira, Yasmim Thasla Santos; Soussa, Márcio Renê Brandão; "ESTUDO SOBRE AS RELAÇÕES SOCIOECONÔMICAS E O DESEMPENHO DOS ALUNOS NA PROVA DO ENADE 2018", p. 596-605 . In: VII International Symposium on Innovation and Technology. São Paulo: Blucher, 2021.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/siintec2021-208786

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações