01-DIS - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Geodesign: A metametodology in the teaching of the project process in the School of Architecture and Urbanism of the UFPE

-

Rodrigues de Holanda, Maria Augusta ; Porto Carreiro, Patrícia ;

01-DIS:

In 2001, discussions began on the elaboration of a new Pedagogical Project (PPC) for the School of Architecture and Urbanism (CAU) of the Federal University of Pernambuco (UFPE), but only in 2010 a proposal was presented utilizing new didactic-pedagogical concepts and dynamics. After eight years of its implementation, and without a formal evaluation, it was verified the lack of a methodology that manages the teaching process according to the principles formulated in the PPC2010. This article consists of the analysis of the teaching of the CAU /UFPE design process. It also contains a proposal`s presentation to update the curricular structure through the meta-methodology of Geodesign. The proposal strives for a better flow of information, integration and contextualization of contents.

01-DIS:

-

Palavras-chave: Geodesign; Architectural project; Project teaching,

Palavras-chave: -,

DOI: 10.5151/sigradi2018-1517

Referências bibliográficas
  • [1] Amorim, L., Leite, M. J., Gonçalves, G. M., Porto Carreiro, P. (2010). Projeto Pedagógico do Curso de Arquitetura e Urbanismo da UFPE – Diretrizes da Reforma Curricular 2010. Recife: CCEPE UFPE Amorim, L. M. E., Britto Leite, M. J., Gonçalves, G., Porto Carreiro, P. (2014). Conceito, instrumento, integração: postulados pedagógicos do CAU/UFPE. XXXIII ENSEA Encontro Nacional sobre Ensino de Arquitetura e Urbanismo, 210-223. 8 22th CONFERENCE OF THE IBEROAMERICAN SOCIETY OF DIGITAL GRAPHICS Araújo, U. F., Sastre, G.(2009). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus. Fazenda, I. C. A. (2008). O que é a Interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez. Flaxman, M., Steinitz, C., Faris, M., Canfield, T., Vargas-Moreno, J. C. (2010). Alternative Futures for the Telluride Region, Colorado. Telluride Foundation. Fonseca, B. M. (2016). Geodesign: Conceitos e Arcabouço Metodológico. Tecnologias de Geoinformação para representar e planejar o território urbano, 1ed, v. 1, p. 196-215. Porto Carreiro, P., Rêgo, R. M., Feitosa, A., Holanda, M. A., Balbino, M., Martins, M. A. (2015, Novembro). Tecnologias de Gestão, Colaboração e Comunicação no apoio ao Ensino do Processo Projetual para a Construção de Modelos Multiescalas Integrados. VII Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção - Edificações, Infra-estrutura e Cidade: Do BIM ao CIM, vol.2, num.2. Retrieved from: http://www. proceedings.blucher.com.br/article-details/tecnologias-de-gesto-colaborao-e-comunicao-no-apoio-ao-ensino-do-processo-projetual-para-construo-de-modelos-multiescalas-integrados-20564. Porto Carreiro, P., Rêgo, R. M. (2014). Novas práticas pedagógicas da matéria de Informática aplicada à Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo: experimentações dentro do Novo Currículo do Curso de Arquitetura e Urbanismo/UFPE. In: Anais do XXXIII ENSEA Encontro Nacional sobre Ensino de Arquitetura e Urbanismo. v. 224-242. Rêgo, R., Carreiro, P. P. (2015) Adoção de tecnologias de informação e comunicação no curso de arquitetura e urbanismo da UFPE: Buscando uma proposta para potencializar a interdisciplinaridade. Projeto de Pesquisa UFPE. Silva, S., Carreiro, P. P. (2015). Gestão do processo projetual arquitetônico: conceitos, metodologias e ferramentas para viabilização das etapas projetuais. Encontro Brasileiro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção, 7.Porto Alegre: ANTAC. Steinitz, C. (2012). Um Framework para o Geodesign: Alterando a Geografia através do Design. ed. Estados Unidos da América: Esri. Thiesen, J. S. (2008, setembro/dezembro). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino aprendizagem. Revista Brasileira de Educação.[online]. vol.13, n.39, pp. 545-554.
Como citar:

Rodrigues de Holanda, Maria Augusta; Porto Carreiro, Patrícia; "Geodesign: A metametodology in the teaching of the project process in the School of Architecture and Urbanism of the UFPE", p. 92-99 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2018-1517

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações