Artigo completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

LET´S TALK EASILY ABOUT STEREOCHEMISTRY: A HOMEMADE EXPERIMENT TO UNDERGRADUATE STUDENTS UNDER SOCIAL ISOLATION

VAMOS FALAR CALMAMENTE SOBRE ESTEREOQUÍMICA: UM EXPERIMENTO FEITO EM CASA PARA ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO EM ISOLAMENTO SOCIAL

Silva, Tiago Lima da ; Barros, Jose C. ; Monte, Pamella Moreira ;

Artigo completo:

Under social isolation due COVID-19 we are adapting to the new educational scenario. Taking methodologies previous developed in distance education using video conference the world is establishing a new area called techno-pedagogy. Stereochemistry topic in Organic Chemistry is always difficult to understand even in class-courses. The rotation of plane-polarized light is challenging to teach because it requires high level of abstraction about the mental experiment. Thus, in this work we propose the development of a tool to be used in remote way to teach stereochemistry. Thus we have made a tutorial video teaching college students to perform a hand-made experiment in stereochemistry topic. This video was nicely scored by teachers and post graduate students.

Artigo completo:

Partindo de metodologias anteriormente desenvolvidas em educação à distância por meio de videoconferência, o mundo está estabelecendo uma nova área chamada de tecnopedagogia. O tópico de estereoquímica, em Química Orgânica, é sempre difícil de entender, mesmo nas aulas presenciais. A rotação da luz plano-polarizada é difícil de ensinar porque requer alto nível de abstração sobre o experimento mental. Assim, neste trabalho propomos o desenvolvimento de uma ferramenta a ser utilizada de forma remota no ensino de estereoquímica. Assim, fizemos um vídeo tutorial ensinando estudantes universitários a realizar um experimento feito à mão no tópico de estereoquímica. Este vídeo foi muito bem pontuado por professores e alunos de pós-graduação.

Palavras-chave: Stereochemistry; Sugar; plane-polarized light.,

Palavras-chave: Estereoquímica; Açúcar; luz plano-polarizada,

DOI: 10.5151/siintec2020-LETSTALK

Referências bibliográficas
  • [1] 1 BERGMAN,M. M. World v.1, nº 1, p. 45-48
  • [2] 2 ALMADA, M.I.M.; SALAS, L.M.; LAVIGNE, G. Revista Universidad y Sociedaddel Conocimiento. Vol.11. nº 1, p. 91-107.
  • [3] 3 BARTA, N. S.; STILLE, J.R.. Journal of Chemical Education, vol.71, n. 1, p. 20-2 1994
  • [4] 4 ELIEL, E.L. Journal of Chemical Education, vol.41, n. 2, p. 73-76. 1964
  • [5] 5 DA SILVA JR. J.N.; UCHOA, D.E.; SOUZA LIMA, M.A. et al. Journal of Chemical Education, vol.96, n. 8 p. 1680-168 2019
  • [6] 6 MICHAL, B. Online education during COVID-19: challenging but rewarding. CGTN. China. 21 Apr 2020. Available at: Accessed on: 7 Aug. 2020.
  • [7] 7 CATHY, L.; FARAH, L. The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how World Economic Forum. 29 Apr 2020. Available at: Accessed on: 6 Aug. 2020.
  • [8] 8 El KATHIB, A. S.. Videoconferencing Classes: A solution to the social distance caused by COVID-19 or a big problem? Fundação Escola de Comércio Álvarez Penteado. 16 JUN 2020. Available at: Accessed on: 5 Aug. 2020.
  • [9] 9 VINER, R.M.; RUSSEL, S.J.; CROCKER, H. et al The Lancet Child & Adolescent Health. Vol. 4, n. 5. 397-404. 2020
  • [10] 10 FALVO, D. International Journal of Technology in Teaching and Learning. Vol. 4, n. 1, 68-77. 2008
  • [11] 11 AHMAED, A. International Journal of Creative Research Thoughts. Vol. 8, n. 6 p. 243-246. 2020
  • [12] 12 Runjan, S. The Indian Journal of Pediatrics. Vol. 87, n. 7 p. 532-536. 2020
Como citar:

Silva, Tiago Lima da ; Barros, Jose C. ; Monte, Pamella Moreira ; "LET´S TALK EASILY ABOUT STEREOCHEMISTRY: A HOMEMADE EXPERIMENT TO UNDERGRADUATE STUDENTS UNDER SOCIAL ISOLATION", p. 156-162 . In: Anais do VI Simpósio Internacional de Inovação e Tecnologia. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2357-7592, ISBN: 2357-7592
DOI 10.5151/siintec2020-LETSTALK

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações