Dezembro 2014 vol. 1 num. 8 - XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics - SIGraDi: Design in Freedom
Article - Open Access.
Processo de Fabricação Digital de Artefato para Transporte de Maças
Manica, Carlo Rossano ; Teixeira, Fabio Gonçalves ; Pereira, Renan Wiliam Leite ; Brandi, Leonardo Barili ; Schaeffer, Osorio ; Bruscato, Underléa Miotto ;
Article:
This article presents the result of the activities carried out for the discipline of the program Master in Design and Technology (UFRGS), Digital Manufacturing Process as a Tool for Project. It aimed to develop a product based on digital manufacturing process. With this pur- pose, was designed a package for the transport of apples. In order to achieve the goal the generation of alternatives was conducted through a game and Sketch Creative Brainstorming, followed by research on the product life cycle. Subsequently, was used parametric modeling software for the package design. The use of three-dimensional modeling software Rhinoceros together with the plug-in Grasshopper allowed the construction of three-dimensional parametric models. As a result, we obtained the creation of a product that can be adapted to other fruits, avoiding rework, and run through rapid prototyping, this being a consequence of the facilities of adoption of digital fabrication.
Article:
Palavras-chave: Digital fabrication, Parametric modeling, grasshoper, Packaging, Apple,
Palavras-chave:
DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0064
Referências bibliográficas
- [1] Back, N. et all (2008). Projeto Integrado de Produtos: planejamento, concepção e modelagem. Barueri, SP: Manole Ltda.
- [2] Baxter, M (2000). Projeto de Produto: guia prático para o design de novos produtos. Ed. São Paulo, SP: Edgar Blücher.
- [3] Bruscato, U. (2011). Práticas digitais na arquitetura: Seis experi- ências internacionais. Arquiteturarevista (UNISINOS), v. 7, p. 182-189, Editora Unisinos, São Leopoldo, RS.
- [4] Cardozo, G.A. (2012). Proposta de Jogo para a Solução de Problemas Não Estruturados com a Utilização de Técnicas Criativas. Dissertação (Mestrado em Design) - Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
- [5] De Bono, E. (1994). Criatividade Levada a Sério. São Paulo, SP: Pioneira. Eychenne, F. Andamp; Neves, H (2013). Fab Lab: A Vanguarda da Nova Revolução Industrial. São Paulo, SP: Editorial Fab Lab Brasil.
- [6] Martins, C. R. Andamp; Farias, R. M (2002). Produção de Alimentos X Desperdício: Tipos, Causas e Como Reduzir Perdas na Produção Agrícola – Revisão. Revista da FZVA Uruguaiana, 9(1), 20-32. Davidson, S. Grasshopper Algorithmic Modeling for Rhino. Disponível em Andlt;http://www.grasshopper3d.com/Andgt;
- [7] Mcneel, R. Andamp; ASSOCIATES (2002). Rhinoceros NURBS modeling for Windows. Seattle.
Como citar:
Manica, Carlo Rossano; Teixeira, Fabio Gonçalves; Pereira, Renan Wiliam Leite; Brandi, Leonardo Barili; Schaeffer, Osorio; Bruscato, Underléa Miotto; "Processo de Fabricação Digital de Artefato para Transporte de Maças", p. 324-327 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8].
São Paulo: Blucher,
2014.
ISSN 2318-6968,
DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0064
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações