Full Article - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

SIGNIFICANT LEARNING IN PHYSICS TOPICS RELATED TO ASTRONOMY A TEACHING SEQUENCE

SIGNIFICANT LEARNING IN PHYSICS TOPICS RELATED TO ASTRONOMY A TEACHING SEQUENCE

Santos, Fabio de Sousa ; Soares, Adroaldo Santos ;

Full Article:

Os tópicos de Física possuem conteúdos relacionados a astronomia, entre eles: o estudo dos conceitos introdutórios sobre astronomia, estudo do nascimento, vida e morte das estrelas, o Paradoxo de Olbers e os princípios cosmológicos estudados no ensino médio. Neste artigo foi aplicado um estudo de caso utilizando uma sequência de ensino desenvolvida com o uso do software Stellarium como recurso para motivação dos discentes. Foi utilizado neste estudo a Teoria da Aprendizagem Significativa através da aplicação e análise de uma sequência de ensino com uma abordagem quantitativa e qualitativa. Os resultados dos questionários e das atividades realizadas deram indícios de que houve a ampliação da estrutura cognitiva dos alunos, de modo que eles puderam ancorar novas informações, conceitos, argumentos e explicações referentes à Astronomia.

Full Article:

Physics topics have contents related to astronomy, among them: the study of introductory astronomy concepts, study of the birth, life and death of stars, the Olbers Paradox and the cosmological principles studied in high school. In this article, the case study was applied using a teaching sequence developed using the Stellarium software as a resource for student motivation. The Theory of Meaningful Learning was used in this study through the application and analysis of a teaching sequence with a quantitative and qualitative approach. The results of the questionnaires and the activities carried out gave evidence that there was an expansion of the students' cognitive structure, so that they could anchor new information, concepts, arguments and explanations regarding Astronomy.

Palavras-chave: Meaningful Learning; Physics Teaching. Astronomy; Teaching Sequence. Information and Communication Technologies,

Palavras-chave: Meaningful Learning; Physics Teaching. Astronomy; Teaching Sequence. Information and Communication Technologies,

DOI: 10.5151/siintec2022-241199

Referências bibliográficas
  • [1] .
Como citar:

Santos, Fabio de Sousa; Soares, Adroaldo Santos; "SIGNIFICANT LEARNING IN PHYSICS TOPICS RELATED TO ASTRONOMY A TEACHING SEQUENCE", p. 182-190 . In: VIII International Symposium on Innovation and Technology. São Paulo: Blucher, 2022.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/siintec2022-241199

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações