Novembro 2018 vol. 5 num. 1 - XXII CONGRESSO INTERNACIONAL DA SOCIEDADE IBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL
Artigo - Open Access.
Teaching BIM modeling in the architecture course: using a Blended Learning Strategy
-
Magalhães Castriotto, Caio ; Mizrahy Cuperschmid, Ana Regina ;
Artigo:
From the second year of the architecture course, a discipline is offered to introduce the BIM concept using an architectural modeling software. To optimize learning in the discipline and allow students to have a face-to-face period to discuss BIM theory, the use of Blended Learning was proposed - a learning method that combines face-to-face classroom interactivity in a physical space with digital media and online activities. For this purpose, video classes with BIM modeling tutorials were developed. The employed process proved to be efficient and may be an alternative to the conventional learning process in architecture.
Artigo:
-
Palavras-chave: BIM; Building Information Modeling; Blended Learning; Architecture; Teaching,
Palavras-chave: -,
DOI: 10.5151/sigradi2018-1245
Referências bibliográficas
- [1] Barison, M. B. (2015). Introdução de Modelagem da Informação da Construção (BIM) no currículo: uma contribuição para a formação do projetista. Tese. Universidade de São Paulo. Barison, M. B., & Santos, E. T. (2016). O papel do arquiteto em empreendimentos desenvolvidos com a tecnologia BIM e as habilidades que devem ser ensinadas na universidade. Gestão & Tecnologia de Projetos, 11(1), 103. doi:10.11606/gtp.v11i102708 BIMForum. (2013). Level of development specification: for Building Information Models (1st ed.). BIMForum. Retrieved from www.bimforum.org/lod Bonk, C. J., & Graham, C. R. (2012). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. John Wiley & Sons. Caixeta, L. M. (2013). Estudo crítico sobre o uso de ferramentas de modelagens tridimensionais de informações digitais BIM no ensino contemporâneo da arquitetura. Universidade de Brasília. Checcucci, É. de S. (2014). Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em engenharia civil e o papel da expressão gráfica neste contexto. Universidade Federal da Bahia. Checcucci, É. de S., & Amorim, A. L. (2014). Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa Em Arquitetura e Construção, 5(January), 6–17. Cruz, M. de O., Cuperschmid, A. R. M., & Ruschel, R. C. (2017). A incorporação de BIM no ensino do curso técnico em edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, 12(2), 117–134. doi:10.11606/gtp.v12i2.131498 Handelsman, J., Miller, S., & Pfund, C. (2006). Scientific Teaching. W.H. Freeman. Jung, Y., & Joo, M. (2011). Building information modelling (BIM) framework for practical implementation. Automation in Construction, 20(2), 126–133. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2010.09.010 Macdonald, J. (2008). Blended learning and online tutoring. British Journal of Educational Technology, 39(6), 1147. doi: 10.1111/j.1467-8535.2008.00908_22.x Nome, C. A., Cabizuca, L., Goulart, S. V. G., Pereira, F. O. R., & Pereira, A. T. C. (2010). BIM BR: Uma proposta de modelo para desenvolvimento e teste de processos e protocolos para uso de tecnologias BIM. In XIII Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. Canela: ANTAC. Retrieved from http://www.infohab.org.br/entac2014/2010/arquivos/109.pdf Ruschel, R. C. (2014). To BIM or Not to BIM ? In III Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós‐graduação em Arquitetura e Urbanismo (pp. 12–14). São Paulo. Ruschel, R. C., Andrade, M. L. V. X. de, & Morais, M. de. (2013). O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente Construído, 13(2), 151–165. doi:10.1590/S1678-86212013000200012 Sacks, R., & Pikas, E. (2013). Building Information Modeling Education for Construction Engineering and Management. I: Industry Requirements, State of the Art, and Gap Analysis. Journal of Construction Engineering and Management, 139(11), 04013016. doi: 10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000759 Stockwell, B., Stockwell, M., Cennamo, M., & Jiang, E. (2015). Blended Learning Improves Science Education. Cell, 162(5), 933-936. doi:10.1016/j.cell.2015.08.009
Como citar:
Magalhães Castriotto, Caio; Mizrahy Cuperschmid, Ana Regina; "Teaching BIM modeling in the architecture course: using a Blended Learning Strategy", p. 942-947 . In: .
São Paulo: Blucher,
2018.
ISSN 2318-6968,
DOI 10.5151/sigradi2018-1245
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações