Full Article - Open Access.

Idioma principal

The contribution of augmented reality for industrial design

Silva, Danilo Émmerson N. ; Faria, João Roberto G. ; Rodrigues, Osmar V. ;

Full Article:

The purpose of this work is to study new technologies and forms of projective integration in the area, especially in the case of industrial design and development of industrial products. From the literature review, the study and data collection in the field and laboratory aims to investigate how new technologies are revolutionizing the projecting product. This transformation can be observed in highly industrialized countries is among the productive sectors and business or in academia. In Brazil, there is evidence of some companies adopt this implementation or are going through processes of migration technologies inserting rapid prototyping, the virtual reality (VR) and augmented reality (AR) and holography as tools for support and assistance during the product development. But teaching projetual? As higher education institutions are preparing for this technological revolution during projecting product? This study attempts to build some answers to this question.

Full Article:

Palavras-chave: realidade aumentada, novas tecnologias, desenho industrial, augmented reality,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-94

Referências bibliográficas
  • [1] BÜRDEK, B. E. 2010. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Blücher.
  • [2] AZEVEDO, E.; CONCI, A. 2003. Computação gráfica: teoria e prática. Rio de Janeiro: Elsevier.
  • [3] SILVA et al, F. P. da. 2006. A digitalização tridimensional a laser como ferramenta para o desenvolvimento de novos produtos. In VII Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, PAndamp;D Design. Paraná.
  • [4] BARBOSA, R.; ALENCAR, F. de. 2010. Design e prototipagem: conhecimento e uso da prototipagem digital no design brasileiro. In Anais do IX Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: AEND-BR/Blücher/Universidade Anhembi Morumbi, p. 5845-58.
  • [5] VOLPATO, N. et al. 2007. Prototipagem rápida: tecnologias e aplicações. São Paulo: Edgard Blücher.
  • [6] CANCIGLIERI JÚNIOR, O. et al. 2007. Processos de prototipagem rápida por deposição ou remoção de material na concepção de novos produtos – uma abordagem comparativa. In: XXVII Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Foz do Iguaçu: ENEGEP.
  • [7] FORTI, F. S. D. 2005. Uma Avaliação do Ensino da Prototipagem Virtual nas Graduações de Design de Produto do Estado do Rio de Janeiro. Dissertação de mestrado apresentada à Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Engenharia. Rio de Janeiro: COPPE/UFRJ.
  • [8] RODRIGUES, O. V.; ALENCAR, F.; BARATA, T. Q. F. 2012. Combining rapid prototyping with more conventional production processes. In: 5th International PMI Conference Proceedings. V. 1. Guent: University College Guent. P. 147-50.
  • [9] AGUILAR, J. H. A.; LÓPEZ, L. M. 2004. Holografía básica. México: Instituto Politécnico Nacional. In: Andlt;http://www.libros.publicaciones.ipn.mx/PDF/1495.pdfAndgt; 13/03/2013
  • [10] ROSEN, J. 2011. Holography, research and technologies. Rijeka: Intech. In: Andlt;http://www.intechopen.com/ Andgt; 22/05/2013
  • [11] WHITE, J. 2002. Virtual reality and the built environment. Oxford: Architectural Press. In: Andlt;http://pt.scribd.com/doc/70412500/Virtual-Reality-and-the-Built-EnvironmentAndgt; 18/04/2013
  • [12] CRAIG, A. et al. 2009. Developing Virtual Reality Applications: Foundations of Effective Design. Burlington: Morgan Kaufmann. In: Andlt;http://www.downws.com/ebooks/104402-developing-virtual-reality-applications-foundations-of-effective-design.htmlAndgt; 18/04/2013
  • [13] TORI, R; KIRNER, C; SISCOUTTO, R [Editores]. 2006. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Livro do Pré-Simpósio - VIII Symposium on virtual reality, Belém (PA). Porto Alegre: SBC. In: Andlt;http://www.ckirner.com/download/capitulos/Fundamentos_e_Tecnologia_de_Realidade_Virtual_e_Aumentada-v22-11-06.pdf Andgt; 20/05/2013
  • [14] NASCIMENTO SILVA, D. É. et al. 2013. Educação e informática na área projetual. In: IV Congresso Brasileiro de Educação - Ensino e aprendizagem na educação básica: desafios curriculares. Bauru: UNESP.
  • [15] BOWMAN, D. A. et al. 2005. 3D user interfaces: theory and practice. Boston: Addison-Wesley/Pearson Education.
  • [16] SHNEIDERMAN, B.; PLAISANT, C. 2005. Designing the user interface. Boston: Addison-Wesley/Pearson Education.
Como citar:

Silva, Danilo Émmerson N.; Faria, João Roberto G.; Rodrigues, Osmar V.; "The contribution of augmented reality for industrial design", p. 978-985 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-94

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações