Maio 2014 vol. 1 num. 2 - 6th Information Design International Conference
Full Article - Open Access.
The perception of users regarding ecolabelling in packaging design.
Castillo, Leonardo ; Gómez, Carla Regina Pasa ;
Full Article:
This paper investigates the perception of users regarding environmental labeling. Data collection was carried out through questionnaires applied to students of Management and Design courses at the Federal University of Pernambuco for which were presented images of ecolabelling used in packaging. Subjects were selected though not stratified random sampling. Results suggest that users recognize the labels, however they did not know the meaning. Further, they have seen those labels at some point but they cannot explain what are they communicating. The study also shows that users do not value eco-labels for their purchase decision, despite acknowledging that eco-labels can convey useful environmental information. In this way, information communicated through ecolabelling seems not being able to promote effective changes in user’s behavior since the quality of the information is not enough, or sometimes it is confusing regarding the information they wish to convey.
Full Article:
Palavras-chave: rotulagem ambiental, percepção do usuário, design para a sustentabilidade, ecolabelling,
Palavras-chave:
DOI: 10.5151/designpro-CIDI-28
Referências bibliográficas
- [1] BARRA. B. N. 2012. Rotulagem Ambiental: a validade dos critérios para a concessão do selo verde para produtos manufaturados de couro. In: IV Congresso Nacional de Excelência em Gestão. Niterói (RJ),.
- [2] BUELOW, S., Lewis, H. Sonneveld, K. The Role of Labels in Directing Consumer Packaging Waste. In: Management of Environmental Quality: An International Journal. v. 1, n.2, pp. 198 - 213, 2010.
- [3] CARVALHO, J e Aragão, I. 2012. Infografia, Conceito e Prática. In: InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo | v. 9 | n. p. 160 – 177.ISSN 1808-5377.
- [4] COLTRO, L e DUARTE, L. C. Reciclagem de embalagens plásticas flexíveis: contribuição da identificação correta. In: Polímeros vol.23, no.1, São Carlos (SP): 2013
- [5] GARCIA, J. A.; PRADO, J. C; GONZÁLEZ-PORTELA, G. A. T. 2012. Strategic Packaging Logistics: A case study from a supply chain perspective. In.: 6th International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management/ XVI Congresso de Ingineria de Organización. Vigo,.
- [6] ILIC, M. et al. 2009. Analysis of self-declared environmental labels. In: RMZ Materials and Geoenvironmental. Vol. 56, n. 1, pp. 74 - 87.
- [7] TAVARES, C. FREIRE, I. M. 2003. "Lugar do lixo é no lixo": estudo de assimilação da informação. In: Ciência da Informação. Brasília, v. 32, n. 2, p. 125-135, maio/ago..
- [8] TWYMAN, M. 1985. Using pictorial language: a discussion of the dimensions. In: Dufty, Thomas M. Andamp; Waller, Robert (Ed.). Designing usable text. Orlando, Florida: Academic Press, pp.245-312.
- [9] HORN, Robert E. 1998. Visual Language: Global communication for the 21st Century, Washington: Macro VU, Inc.
- [10] ISO - International Standard Organization. 2012. Environmental Labelling and Declarations: How ISO standards help. ISO Central Secretariat, Geneve,.
- [11] ABIPET. 2009. Indústria do PET no Brasil: Mercado, Perspectivas e Reciclagem. Disponível em Andlt;www.abipet.org.br/indexAjax.html?method=baixarArquivoAndamp;id=392Andgt;. 19/06/2013.
- [12] ABIPLAST 20 Perfil 2012: Indústria Brasileira de Transformação de Material Plástico. Disponível em www.file.abiplast.org.br/estatistia/perfil2012_versao_eletronica.pdf. 19/06/2013.
- [13] ABAL. Estatísticas Nacionais. In: http://www.abal.org.br/estatisticas/nacionais/. 19/06/20
- [14] ABNT. 2013. Rótulo Ecológico ABNT: Reconhecimento e transparência. Disponível em http://rotulo.abnt.org.br/. 19/06/2013.
- [15] CEMPRE. 2013. A Rotulagem Ambiental e o Consumidor no Mercado Brasileiro de Embalagens. Disponível em www.cempre.org.br/download/Rotulagem%20Ambiental%20FINAL-2005.pdf. 10/02/2013.
- [16] CASSISI, Luciano. 2011. Cómo definir el tipo marcario adecuado: Conocer las prestaciones, carencias y características de los megatipos marcarios ayuda a definir, en cada caso, cuál o cuales se ajustan mejor. Disponível em http://foroalfa.org/articulos/como-definir-el-tipo-marcario-adecuado. 10/05/2013.
- [17] INSTITUTO AKATU e INSTITUTO ETHOS. 2010. Responsabilidade Social das Empresas: Percepção dos Consumidores Brasileiros – Pesquisa 2010. In: http://www.akatu.org.br/Publicacoes/Percepcao-do-Consumidor. 10/05/2013.
Como citar:
Castillo, Leonardo; Gómez, Carla Regina Pasa; "The perception of users regarding ecolabelling in packaging design.", p. 313-325 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1].
São Paulo: Blucher,
2014.
ISSN 2318-6968,
ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-28
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações