Dezembro 2024 vol. 11 num. 2 - X Simpósio Internacional de Inovação e Tecnologia
Completo - Open Access.
THE VIABILITY OF PARTICIPATORY DESIGN FOR VISUAL IDENTITIES CREATION OF SOCIAL ORGANIZATIONS
THE VIABILITY OF PARTICIPATORY DESIGN FOR VISUAL IDENTITIES CREATION OF SOCIAL ORGANIZATIONS
Xavier, Marlon ; Saba, Hugo ; Nascimento Filho, Aloisio S. ;
Completo:
"This paper addresses the Participatory Methodologies used for the creation of visual identities for Social Organizations and analyzes the viability of their practice, highlighting the advantages of these processes as a model of collective and democratic construction, offering multiple alternatives, knowledge transfer, and greater efficiency in the results, considering the use of time as an important factor."
Completo:
"This paper addresses the Participatory Methodologies used for the creation of visual identities for Social Organizations and analyzes the viability of their practice, highlighting the advantages of these processes as a model of collective and democratic construction, offering multiple alternatives, knowledge transfer, and greater efficiency in the results, considering the use of time as an important factor."
Palavras-chave: Co-Design; Social Design; Brand Design; Creative Workshops,
Palavras-chave: Co-Design; Social Design; Brand Design; Creative Workshops,
DOI: 10.5151/siintec2024-393256
Referências bibliográficas
- [1] "1 OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30. ed. Petrópolis:
- [2] Vozes, 2014.2 RUBIN, Rick. O ato criativo: uma forma de ser. Rio de Janeiro: Sextante, 2023.
- [3] 3 SAWYER, R. Keith. Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity. San
- [4] Francisco: Jossey-Bass, 2013.
- [5] 4
- [6] LEAL, Leopoldo. Processo de criação em design gráfico: Pandemonium. São
- [7] Paulo: Senac, 2020.
- [8] 5 SANTA ROSA, José Guilherme; MORAES, Ana Maria. Design participativo:
- [9] Técnicas para inclusão de usuários no processo de ergodesign de interfaces. 1ª. ed.
- [10] Rio de Janeiro: Rio Book‘s, 2012. 172 p.
- [11] 6 PAPANEK, Victor. Design for the real world: human ecology and social change.
- [12] 2. ed. rev. Chicago: Review Press, 2005.
- [13] 7 AIREY, David. Logo love design: a guide to creating iconic brand identities. 2. ed.
- [14] rev. [S. l.]: USA, Peachpit Press, 20
- [15] 8 WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: guia essencial para toda a
- [16] equipe de gestão de marcas. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2019.
- [17] 9 XAVIER, Marlon Lacerda. Guia metodológico de construção participativa de
- [18] marcas coletivas. Orientador: Hugo Saba Pereira Cardoso. 2022. 199 f.
- [19] Dissertação (Mestrado em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia
- [20] para a Inovação) - Instituto de Química, Universidade Federal da Bahia, 2022.
- [21] Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/37552
- [22] 10 MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. O desenvolvimento de produtos sustentáveis.
- [23] Tradução: Astrid De Carvalho. 1. ed. 4. reimpr. São Paulo: Edusp, 2016.
- [24] 11 BONSIEPE, Gui. Do material ao digital: contribuições de David Oswald, Ralf
- [25] Hebecker. São Paulo: Blucher, 2015.
- [26] 12 SANDERS, E. B., STAPPERS, P.J. (2008). Co-creation and the new landscapes
- [27] of design. Co-Design, V.4, n.1, 5-18. Acesso em: 11 nov. 2021. DOI:10.1080/15710880701875068 "
Como citar:
Xavier, Marlon; Saba, Hugo; Nascimento Filho, Aloisio S.; "THE VIABILITY OF PARTICIPATORY DESIGN FOR VISUAL IDENTITIES CREATION OF SOCIAL ORGANIZATIONS", p. 890-897 . In: .
São Paulo: Blucher,
2024.
ISSN 2357-7592,
DOI 10.5151/siintec2024-393256
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações