Maio 2014 vol. 1 num. 2 - 6th Information Design International Conference
Full Article - Open Access.
Typography in soap opera logotypes and the visual representation of stories
Kronemberger, Dominique ; Migliari, Mirella De Menezes ;
Full Article:
This research consists on an investigation on whether it is possible to convey characteris tics of the plot of a soap opera through typography, when in the context of it’s visual identity in it’s various usages. Analyzing the identities of nine soap operas produced by Rede Globo, throughout the years of 2011 and 2012, searching to evaluate typography and its influence in the message perceived by the spectator and target audience from every related product sold under a soap opera’s logo. Soap opera’s logos were chosen as object for it is presumed they por tray visually the core concepts that define the plot, and this significance may derive partially from the use of typography. To study it in this particular context may reveal a lot about it’s understanding and potential of representation for the average spectator. In the beginning a taxonomy of the logos was carried out. Five designers with PhD or Master’s degree were asked to analyze the graphic elements constituting each visual identity, filling out a table with key-words to designate the abstract qualities and immediate associations caused by the images. The key-words most used were the basis for a test taken on the second phase of the study by a group of self -proclaimed spectators of Rede Globo’s primetime broadcast. In conclusion, both the abstract qualities observed by the experts and the general public matched and could be easily related, most times, to the synopsis of the soap opera. Accor ding to the visible qualities referred to by the experts a large slice of the associations made originated in the typography.
Full Article:
Palavras-chave: design gráfico, tipografia, telenovela, logotipo, graphic design,
Palavras-chave:
DOI: 10.5151/designpro-CIDI-183
Referências bibliográficas
- [1] BRINGHURST, R. 2005. Elementos do Estilo Tipográfico. São Paulo: Cosac Naify.
- [2] CENTRAL GLOBO DE PRODUÇÕES. 2010. Guia ilustrado TV Globo: novelas e minisséries / Projeto Memória Globo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
- [3] DONDIS, D. A. 2007. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes.
- [4] GRUSZYNSKI, A. C. 2007. A Imagem da Palavra: Retórica tipográfica na pós-modernidade. Teresópolis, RJ: Novas Ideias.
- [5] HAMBURGER, E. 1998. Diluindo Fronteiras: A televisão e as novelas no cotidiano. in: História da Vida Privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. Vol. 4 organizado por Lilia Moritz Schwarcz, da coleção dirigida por Fernando A. Novaes. São Paulo: Cia. Das Letras.
- [6] JACKS, N. e CAPPARELLI, S. (coords). 200 TV, Família e Identidade: Porto Alegre “fim de século”. Coleção comunicação ; 35. 1ª edição, Porto Alegre: EDIPUCRS.
- [7] JAKUBASZKO, D. 2002. Beto Rockefeller: marcas da contracultura na telenovela brasileira. Trabalho apresentado no Núcleo de Pesquisa Ficção Seriada, XXV Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Salvador/BA, setembro.
- [8] LOPES, M. I. V. de. 2001. Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Edições Loyola. 5º edição.
- [9] MELO, J. M. de. O. 2011. Mapa brasileiro da pesquisa experimental em comunicação. in: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. Vol. 34, n.2, p. 261-272, São Paulo: INTERCOM.
- [10] MIGLIARI, M. de M. e NOJIMA, V. L. M. dos S. 2007. Tipografia ‘desconstrucionista’ e o modelo triádico de Peirce. InfoDesign: Revista Brasileira do Design da Informação 4.
- [11] NIEMEYER, L. 2010. Elementos de semiótica aplicados ao design. Rio de Janeiro: 2AB. 4ª edição.
- [12] PEREZ, C. 2004. Signos da Marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
- [13] SANTAELLA, L. 2002. Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
- [14] SPIEKERMAN, E. 2011. A linguagem invisível da tipografia: escolher, combinar e expressar com tipos. São Paulo: Blucher.
Como citar:
Kronemberger, Dominique; Migliari, Mirella De Menezes; "Typography in soap opera logotypes and the visual representation of stories", p. 1809-1814 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1].
São Paulo: Blucher,
2014.
ISSN 2318-6968,
ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-183
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações