Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Visually impaired students and online education: the potential of inclusion from usability and user-experience (UX) approach

Visually impaired students and online education: the potential of inclusion from usability and user-experience (UX) approach

Gueths, Juliana ; Mont’Alvão, Claudia ;

Artigo:

A educação online se tornou uma discussão considerável durante a pandemia COVID-19 de 2020, mas tem sido um tópico bem conhecido pelos alunos há anos. No Brasil, a falta de acessibilidade online e alunos com deficiência visual estão em constante discussão. O crescimento da educação online geralmente está relacionado ao desenvolvimento tecnológico, visto que as plataformas de aprendizagem online são projetadas para proporcionar interação entre todos os interessados. Às vezes, esse sentimento de pertencer a uma turma, a um grupo ou a uma Universidade não é exato, logo essa interatividade e colaboração oferecida no ambiente virtual pode ser difícil para ambos: alunos e professores. Não se trata apenas de conteúdo e aprendizado, mas também de solidão. Este artigo tem como objetivo discutir a interação de cursos e plataformas online na perspectiva de alunos com deficiência visual visuais (cegos e baixa visão), parte de uma pesquisa mais ampla, e tecnologias assistivas, com foco na usabilidade e experiência do usuário.

Artigo:

Online education became a considerable discussion during the 2020 COVID-19 pandemic, but it has been a well-known topic by students for years. In Brazil, the lack of online accessibility and students with visual impairment are in constant discussion. The growth in online education is usually related to technological development, given that the online learning platforms are designed to provide interaction among all stakeholders. Sometimes, this feeling of belonging to a class, a group, or a University is not exact; hence this interactivity and collaboration offered in the virtual environment can be complex for both: students and teachers. It is not only about content and learning but also about loneliness. This paper aims to discuss online courses and platforms' interaction from the perspective of visually impaired students (blind and low vision), a part of broader research, and assistive technologies, focusing on usability and user experience.

Palavras-chave: Experiência do usuário, graduação, deficiência visual,

Palavras-chave: User experience, higher education, visual impairment,

DOI: 10.5151/mxriodc2021-24

Referências bibliográficas
  • [1] ABED (2020). Censo EAD 2019: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. In: . Retrieved April 5, 202
  • [2] ABED (2019). Censo EAD 2018: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. In: . Retrieved March 20, 2020.
  • [3] AIZPURUA, A.; HARPER, S.; VIGO, M (2016). Exploring the relationship between web accessibility and user experience. International Journal of Human-Computer Studies, v. 91, p. 13-2
  • [4] AIZPURUA, A., ARRUE, M., VIGO, M (2013). Uncovering the role of expectations on perceived web accessibility. In: International ACM SIGACCESS, 15; Conference on Computers and Accessibility ASSETS, 13, p. 74:1-74:2. Anais do… New York, NY, USA: ACM. URL: http://doi.acm.org/10. 1145/2513383.2513411.
  • [5] ARRAES, I. C. dos S. O (2018). Acolhimento de Pessoas com Deficiência Visual em Instituições de Ensino Superior do Rio de Janeiro: avaliação sobre a acessibilidade nos processos de interação humana relacionados. 226f. Thesis (Masters in Design). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
  • [6] BRASIL (2020). Technical Report No. 19. In: . Retrieved July 2 2021.
  • [7] ______ (2016). Law No. 13,409 of December 28, 2016. Brasília, DF, 29 ago. 2012. In: . Retrieved April 18 2021.
  • [8] ______ (2015). Law No. 13,146, of July 6, 2015. Brasília, DF, June 6 2015. In: . Retrieved April 20 2021.
  • [9] ______ (1988). Constitution of the Federative Republic of Brazil 1988. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. In: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Retrieved May 27 2021.
  • [10] DAS CHAGAS LEMOS, E.; CAVALCANTE, I. F.; DE ALMEIDA, R. P. B (2020). Análise e diagnóstico da acessibilidade no Moodle para deficientes visuais. Holos, v. 4, p. 1-23.
  • [11] CURY, C. R.; FERREIRA, L. A. M.; FABRIS FERREIRA, L. G.; REZENDE, M. S. S (2020). O Aluno com Deficiência e a Pandemia. Instituto Fabris Ferreira, p. 1-15.
  • [12] HAMID, Sitti Maryam (2020). Online digital platforms during covid-19 in EFL classes: Visual impairment student'perception. ETERNAL (English, Teaching, Learning, and Research Journal), v. 6, n. 2, p. 328-339.
  • [13] HASSENZAHL, Marc (2008). User experience (UX): towards an experiential perspective on product quality. In Proceedings of the 20th Conference on l'Interaction Homme-Machine (IHM '08). ACM, New York, NY, USA, p. 11-15. DOI: https://doi.org/10.1145/1512714.1512717
  • [14] HASSENZAHL, Marc; TRACTINSKY, Noam (2006). User experience - a research agenda. Behavior & information technology. 25, 2. p. 91 – 97. DOI: 10.1080/01449290500330331
  • [15] ISO 9241-11 (1998). Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (vdts). part 11: Guidance on usability.
  • [16] JUNIOR, V. B. S.; MONTEIRO, J. C. S (2020). Educação e COVID-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-15.
  • [17] LEITE, L., SILVA, M. C. R., SIMÕES, T. M. S., SILVA, A. C. S., PEREIRA, M (2020). Impactos da Covid-19 na graduação da pessoa com deficiência visual. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-14.
  • [18] MELO, B.; DARIN, T (2019). Scope and definition of user experience in Brazil: a survey to explore community's perspectives. In: Proceedings of the 18th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, p. 1-11. 2019.
  • [19] NORMAN, Donald (2013). The design of everyday things: Revised and expanded edition. Basic books, Inc. New York, NY. 2 ed. 347p.
  • [20] POWER, C., FREIRE, A., PETRIE, H., SWALLOW, D (2012). Guidelines are only half of the story: Accessibility problems encountered by blind users on the web. In: SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems CHI, 12. pp. 433-442. Anais do… New York, NY, USA: ACM. URL: http://doi.acm.org/10.1145/2207676.2207736.
  • [21] RAAD, B (2020). The Role of E-Learning in Covid-19. International Journal of Creative Research Thought, v. 8, n.3, p. 3135-3138.
  • [22] RODRIGUES, Alessandra (2020). Ensino remoto na educação superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. Horizontes. In: .Retrieved June 5 2021.
  • [23] SEALE, J.; COLWELL, C.; COUGHLAN, T.; HEIMAN, T.; KASPI-TSAHOR, D.; OLENIK-SHEMESH, D (2021). 'Dreaming in colour': disabled higher education students' perspectives on improving design practices that would enable them to benefit from their use of technologies. Education and Information Technologies, v. 26, n. 2, p. 1687-1719.
  • [24] UNESCO (1998). Declaração sobre Princípios, Política e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, Salamanca, 1994. Brasília: UNESCO. Disponível em: . Retrieved June 15 2020.
  • [25] WebAIM (2021). Web Accessibility In Mind. Disponível em: Retrieved June 28 2021.
Como citar:

Gueths, Juliana; Mont’Alvão, Claudia; "Visually impaired students and online education: the potential of inclusion from usability and user-experience (UX) approach", p. 337-348 . In: Anais do 9º Congresso Internacional MXRIO DESIGN Conference 2021. São Paulo: Blucher, 2022.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/mxriodc2021-24

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações