Full Article - Open Access.

Idioma principal

Information Design on social networks: the construction of virtual identities from the disclosure of information

Rocha, Nara O. L. ; Coutinho, Solange G. ; Waechter, Hans N. ;

Full Article:

The aim of this article is to present a study concerning the manner in which layouts on social networks interfere with the disclosure of informational content. By analyzing the information protocols found in user profiles, the study sets out to understand how different information provides several different IDs and approach those of other individuals according to the focus of social networks. The purpose of this research is to approximate theories on information design and virtual identity in order to expand the understanding of the process of constructing identities and otherness through the disclosure of information.

Full Article:

Palavras-chave: design da informação, redes sociais, identidade virtual, alteridade, information design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-90

Referências bibliográficas
  • [1] BAUMAN, Z. 2005. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
  • [2] BONSIEPE, G. 2011. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher.
  • [3] BOYD, D. Andamp; ELLISON, N. B. 2007. Social network sites: definition, history, and scholarship, in Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11, 2007. Disponível em: Andlt;http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.htmlAndgt;, 02/12/2012.
  • [4] BOYD, D. Andamp; HEER, J. 2006. Profile as conversation: networked identity performance on friendster. Hawaii internacional conference on system sciences. Berkeley: University of California.
  • [5] FLUSSER, V. 2007. O mundo codificado: por uma filosofia do design da comunicação. Rafael Cardoso (org.) São Paulo: Cosac Naify.
  • [6] GOFFMAN, E. 2008. A Representação do eu na vida cotidiana. Trad. Maria Cecília Santos Raposo. 15ª. Ed. Petrópolis: Editora Vozes.
  • [7] HALL, S. 2006. Identidade Cultural na Pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. 11ª.ed. Rio de Janeiro: DPAndamp;A.
  • [8] HORN, R. 1999. Information Design: Emergence of a New Profession. In: Information Design. Jacobson, Robert E (Org.). Massachusetts: MIT Press.
  • [9] LEMOS, A. 2004. Cibercultura, Tecnologia e Vida Social na Cultura. 2ª. Ed. Porto Alegre: Sulina.
  • [10] MAFESSOLI, M. 2005. No fundo das aparências. Trad. Bertha Halpern Gurovitz. 3ª. Ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes.
  • [11] MATUCK, A.Andamp; MEUCCI, A. 2005. A criação de identidades virtuais através das linguagens digitais. In: Comunicação, mídia e cultura. São Paulo, v.2, n.4: 157-182.
  • [12] REDIG, J. 2004. Não há cidadania sem informação, nem informação sem design. In: InfoDesign Revista Brasileira de Design da Informação, v.1, n.1: 58-66.
  • [13] ROCHA, N. Andamp; WAECHTER, N. H. 2010. Construção de Identidade Através do Consumo no Ambiente Virtual. In: Anais do 9º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blücher e Universidade Anhembi Morumbi.
  • [14] SANTAELLA, L. 2003. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Editora Paulus.
  • [15] SHEDROFF, N. 1999. Information interaction design: a unified field theory of design. In: Information Design. Jacobson, Robert E (Org.). Massachusetts: MIT Press.
  • [16] SLESS, D. 1995. Information Design for the Information Age. In: Communication News, v.8 n 5/6.
Como citar:

Rocha, Nara O. L.; Coutinho, Solange G.; Waechter, Hans N.; "Information Design on social networks: the construction of virtual identities from the disclosure of information", p. 930-939 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-90

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações