Full Article - Open Access.

Idioma principal

The historical trajectory of the pioneers of design education in Brazil: ESDI/ UERJ and ED/UEMG

DIAS, M. Regina Álvares ; SAFAR, Giselle Hissa ; AVELAR, Johelma Pires ;

Full Article:

This current paper presents a historical survey of the creation of two pioneering institutions in the teaching of Design, in Brazil, the School of Design / State University of Minas Gerais (formerly Art Foundation of Minas Gerais) and the Superior School of Industrial Design /State University of Rio de Janeiro, focusing on aspects of the context of their regions, who encouraged or led to its creation, in order to identify and confront their different genesis.

Full Article:

Palavras-chave: Industrial design, Design, History, Teaching, Pioneers,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/design-icdhs-019

Referências bibliográficas
  • [1] Aguiar, D. 2006. O design em Minas – 50 anos à frente de seu tempo. Belo Horizonte: Edição especial.
  • [2] Bardi, P. M. 1986. Excursão ao território do design. São Paulo: Banco Sudameris.
  • [3] Bonfim, G. A. 1998. Idéias e formas na história do design: uma investigação estética. João Pessoa: Ed. Universitária UFPB.
  • [4] Bonsiepe, G. 1997. Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL.
  • [5] Brasil. 1971. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 692.
  • [6] Brasil. 199 Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 9.394.
  • [7] Cardoso, R. 2008. Uma Introdução à história do design. 3. ed. São Paulo: Edgar Blücher.
  • [8] Couto, R. M. S. 2011. Fragmentação do conhecimento ou interdisciplinaridade: ainda um dilema contemporâneo? Revistafaac. Bauru, 1 (1): 11-19.
  • [9] Couto, R. M. S. 2011. Escritos sobre ensino de design no Brasil. Rio de Janeiro: Rio Books.
  • [10] Dias, M. R. A. 2004. Ensino do design: a interdisciplinaridade na disciplina de projeto em design. 163 f. Florianópolis. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC.
  • [11] Gil, A. C. 1996. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas.
  • [12] Laper, M. A. 1991. História da Fundação Mineira de Arte Aleijadinho - FUMA. Belo Horizonte.
  • [13] Niemeyer, L. 2000. Design no Brasil: origens e instalação. Rio de Janeiro: 2AB, 3. ed.
  • [14] Souza, P. L. P. 2001. Notas para uma história do design. 3. ed. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [15] Teixeira, M. B. S. Projeto memória. FUMA: cinco décadas. Belo Horizonte.
  • [16] Witter, G. P. 1985. Desenho industrial: uma perspectiva educacional. Brasília: Ed. CNPq.
  • [17] Wollner, A. 2002. Textos recentes e escritos históricos. Rio de Janeiro: Ed. Rosarí.
Como citar:

DIAS, M. Regina Álvares; SAFAR, Giselle Hissa; AVELAR, Johelma Pires; "The historical trajectory of the pioneers of design education in Brazil: ESDI/ UERJ and ED/UEMG", p. 83-87 . In: Farias, Priscila Lena; Calvera, Anna; Braga, Marcos da Costa & Schincariol, Zuleica (Eds.). Design frontiers: territories, concepts, technologies [=ICDHS 2012 - 8th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2012. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0692-7
DOI 10.5151/design-icdhs-019

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações