Março 2015 vol. 1 num. 2 - 2nd International Conference of Art, Illustration and Visual Culture in Infant and Primary Education
Article - Open Access.
Visual arts and cultural mediation in the Modern Art Centre of Calouste Gulbenkian Foundation
Honda, Camila Yuri Brito ; Bessa, José Pedro Barbosa Gonçalves de ;
Article:
This article is the result of a process of qualitative assessment that has involved activities developed by the educational sector of the Modern Art Centre of the Calouste Gulbenkian Foundation. With direct observation of several activities, the study associates the results obtained (in what concerns public satisfaction with the experience in loco), with the cultural mediation and museum education methodology activities that explore visual culture, playful learning and illustration in the context of the lifelong learning and the postmodern paradigm in art education.
Article:
Palavras-chave: Calouste Gulbenkian Foundation, Cultural mediation, Museum education.,
Palavras-chave: ,
DOI: 10.5151/edupro-aivcipe-52
Referências bibliográficas
- [1] Barbosa, Ana Mae; Coutinho, Rejane (2004). “Diálogo e Reflexão: uma Proposta de Mediação” In Brasil, Centro Cultural Banco do. Diálogos e reflexões – Ver e perceber a arte, 6-1 São Paulo: Banco do Brasil.
- [2] Barreto, António (2006). “A Fundação Gulbenkian e a sociedade Portuguesa” In Fundação Calouste
- [3] Gulbenkian: Cinquenta anos 1956-2006. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
- [4] Bourriaud, Nicolas (2009). Estética relacional. Traduzido por Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes.
- [5] Comissão europeia (2003). Validation of Non-Formal and Informal Learning: Contribution of the Comission
- [6] Expert Group (Progress Report). Acedido em 15 de setembro de 2011. http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/infonational2004.pdf.
- [7] Faria, Margarida Lima de. (2007). “Avaliação” In Barriga, Sara; Silva, Susana Gomes da (coord.) Serviços educativos na cultura, 67-7 Porto: Setepés.
- [8] Foster, Hal. (1982). “Asunto: Post” In Walliz, Brian (ed.) Arte despues de la modernidad – Nuevos planteamientos en torno a la representación, 190-201. Madrid: AKAL.
- [9] Freire, Paulo (1987). Pedagogia do oprimido, 17º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
- [10] Gulbenkian, Fundação Calouste. 2004. Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa: Fundação Clouste Gulbenkian.
- [11] Hernández, Fernando (2007). Catadores da Cultura Visual – proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Editora Mediação.
- [12] Hernández, Fernando (2009). “Conferencia de Prensa en las instalaciones del Centro Cultural de España (CCE)” In Cultura, conocimiento y poder. Montevideo: Comisión Asesora en Educación y Arte del MEC. Acedido em 11 de setembro de 2011. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_W_b7KtuyskJ:www.uruguayeduca.edu.uy/Portal.Base/Web/verContenido.aspx%3FID%3D208243+fernando+hernandez+porque+cultura+conocimiento+y+poderAndamp;cd=2Andamp;hl=pt-PTAndamp;ct=clnkAndamp;gl=pt.
- [13] Honda, Camila Yuri Brito (2011). Mediar a arte - o programa Desobrir da Fundação Calouste Gulbenkian. Dissertação de mestrado. Aveiro: Universidade de Aveiro.
- [14] Juanola, Roser; Colomer, Anna (2005). “Museos y educadores: perspectivas y retos de futuro” In Huerta,
- [15] Ricard; Romà, Calle de la (ed.) La mirada inquieta-Educación artística y museos. València: Universitat de València.
- [16] Martinho, Teresa Duarte (2007). Apresentar a Arte: Estudo sobre monitores de visitas a exposições. Lisboa: Observatório das Actividades Culturais.
- [17] Parsons, Michael J. (1999). “Mudando direções na arte-educação contemporânea” In Compreender a Arte: um ato de cognição verbal e visual (V Encontro). São Paulo: SESC. Acedido em 17 de outubro de 2011. http://www.sescsp.org.br/sesc/hotsites/arte/text_5.htm.
- [18] Quinet, Patrick (1992). ”Voyage à travers La créativité” In ACARTE, Educação pela Arte – Pensar o futuro, 103-109. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
- [19] Santos, Arquimedes da Silva. 1998. Mediações Arteducacionais. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
- [20] Silva, Susana Gomes da. (2006). “Para além do olhar: a construção e negociação de significados a partir da educação museal” In Calaf, Roser; Fontal, Olaia (coords.), 2006, Miradas AL Patrimonio, 107-124. Gijón: Ediciones Trea, S. L.
- [21] Silva, Susana Gomes da. (2007). “Enquadramento teórico para uma prática educativa nos museus” In
- [22] Barriga, Sara; Silva, Susana Gomes da (coord.) Serviços educativos na cultura, 57-66. Porto: Setepés.
Como citar:
Honda, Camila Yuri Brito; Bessa, José Pedro Barbosa Gonçalves de; "Visual arts and cultural mediation in the Modern Art Centre of Calouste Gulbenkian Foundation", p. 273-277 . In: Barbosa, Helena; Quental, Joana [Eds]. Proceedings of the 2nd International Conference of Art, Illustration and Visual Culture in Infant and Primary Education.
São Paulo: Blucher,
2015.
ISSN 2318-695X,
ISBN: 978-989-98185-0-7
DOI 10.5151/edupro-aivcipe-52
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações